Food for Thought, Ondernemen

Er is geen betere tijd dan nu

fruitleather rotterdam

Fruitleerpioniers Hugo de Boon en Koen Meerkerk over de noodzaak tot radicale duurzame verandering.

De werkplek van de ondernemers achter FruitLeather Rotterdam staat vol ontwerpen van eigen hand. In het uiterste hoekje van de kelders in BlueCity maken ze plantaardig ‘leer’ van fruitoverschotten. Hugo klopt op tafel. “Dit hout is allemaal afvalhout. Zo werk ik het liefst, alles bij elkaar sprokkelen en daar iets moois mee maken.” Die instelling hebben de circulaire ondernemers nog steeds. Maar nu op grotere schaal en gekoppeld aan een ambitieus ideaal: met hun zelfontwikkelde fruitleer de grootste leverancier van plantaardig leer worden.

Het idee voor fruitleer ontstond tijdens een schoolproject waarbij de ze iets moeten ontwerpen van afval. “Een paar keer per week werd er voor onze school een grote markt gehouden, het leek ons wel wat om met afval van die markt te gaan experimenteren. Na heel wat brainstormen en proberen kwam daar de ontdekking uit dat we uit fruitresten een product konden krijgen dat veel op leer lijkt.”

De mannen besloten het project als afstudeeronderwerp te gebruiken. Met minimale middelen begonnen ze aan het verbeteren van het product. “De Willem de Kooning Academie steunde ons gelukkig in wat we wilden doen, ze waren ruimdenkend.

fruitleather-quotes-04

Succes – van Wenen tot Eindhoven

fruitleather-interview

Al vrij snel hadden Koen en Hugo door dat ze echt iets met toekomst in handen hadden. “We hielden een eindexpositie op de Coolsingel, toen kwam het AD langs en Metro, we kwamen in een uitzending van RTV Rijnmond. Bedrijven toonde interesse, grote namen en autobedrijven. Toen dachten we: als deze mensen er iets in zien kan ons product wel eens van belang gaan zijn.”

fruitleather-studio-bluecity-rotterdam

Andere successen volgden. Fruitleveranciers boden zich aan, designers wilden wel samenwerken. “We werden ook uitgenodigd op beurzen, ze vlogen ons in voor de Vienna Design Week, we hadden een presentatie in Eindhoven. Sommige ontwerpers streven hun hele leven naar een plek op de Dutch Design Week, wij zijn net in de twintig en staan er al twee keer op rij. Door al die aandacht voelen we ons geroepen om er mee door te gaan. We weten natuurlijk niet hoe het gaat lopen, maar nu pakken we alles aan wat we kunnen, met volle overtuiging.”

Fruitleerpioniers Hugo de Boon en Koen Meerkerk over de noodzaak tot radicale duurzame verandering.

Pioniers op zoek naar de final recipe

De ondernemers zien hun werk nog steeds als pionieren. “Inmiddels halen we geen fruit meer op de markt, maar krijgen we het geleverd van importeurs die grote partijen rottend fruit over hebben. Die moeten zelfs betalen om het af te voeren. Uiteindelijk willen we wekelijks fruit ophalen en verwerken, maar op dit moment richten we ons niet op verkoop en productie. We zijn nog steeds in de ontwikkelingsfase, op zoek naar ‘the final recipe.’”

fruitleather-rotterdam-stalen

“We hebben in een oven geïnvesteerd, zo kunnen we met meerdere soorten fruit experimenteren. Elke fruitsoort werkt anders, nectarine was erg mooi, van perzik hebben we een tas gemaakt, die was fel oranje.” Ook met nabewerking is van alles mogelijk. Hugo showt een stukje zilver ‘krokodillenleer’. “Kijk: niet omdat het mooi is, maar omdat het kan.”

Voedselverspilling aanpakken

De insteek van het project was in eerste instantie om voedselverspilling aan te pakken. “Dat probleem willen we onder de aandacht brengen. En door met fruit te werken dat anders wordt weggooit werken we aan een oplossing. Maar omdat we er leer van produceren, maken we op meer vlakken verschil. Het is een alternatief voor mensen die niet aan dierenleed willen bijdragen. En het verwerkingsproces is veel energiezuiniger dan de productie van echt leer. Dus bespaar je met FruitLeather ook co2 uitstoot.”
fruitleather-quotes-02
“Uiteindelijk zullen er echt dingen moeten veranderen”, vindt Hugo. “Eten over de datum laten gaan in je koelkast is natuurlijk een probleem, maar we moeten ook kijken naar de oorsprong ervan. Waarom zijn we zo verknocht aan die cosmetische perfectie en mogen er geen plekjes op onze groente en fruit zitten? In Nederland zijn we verwend en nemen we veel dingen voor vanzelfsprekend. Mensen kijken vanuit een soort diva-standpunt: “”Die mango is niet goed genoeg voor mij.” We zijn gewoon superverwend, die manier van denken moet veranderen.”

Geen betere tijd dan nu

fruitleather-rotterdam-tas
“Er is een grote verandering nodig”, vult Koen aan. “We moeten op korte termijn inspelen op het feit dat grondstoffen eindig zijn. Als grondstoffen steeds schaarser worden hebben we straks een probleem. Iets als een tafel is zo iets simpels, maar als er geen aluminium meer is heb jij straks geen tafel meer. We moeten dingen radicaal gaan veranderen, maar die veranderingen zijn zo radicaal dat ze in stapjes moeten. Daarom is er geen betere tijd dan nu om daar aan te beginnen, straks is het te laat.”

fruitleather-quotes-03Volgens de mannen is duurzaamheid en circulair ondernemerschap dan ook geen trend die over zal waaien. “Het is een topic dat blijft. Er zal echt een verschil gemaakt moeten worden in hoe veel co2 we uitstoten en hoe we met grondstoffen omgaan. Als ontwerper mis je denk ik de boot als je daar niet in mee gaat. Je zal er ook commercieel onder leiden als je het niet doet.”

Rotterdam als inspiratiebron

fruitleather-rotterdam-proces

In BlueCity worden ze gelukkig omringt door ondernemers die deze visie delen. “We maken hier met zijn alle nieuwe dingen van reststromen. We werken veel samen, profiteren van elkaars kennis over subsidies, delen contacten van instanties als de gemeente we denken op hetzelfde niveau met elkaar mee. Er ontstaan ook samenwerkingen die je van tevoren niet zou kunnen bedenken. We zijn bijvoorbeeld bezig om het sap dat we overhebben een doel te geven in de keuken van Aloha, en misschien kan een van de ondernemers wat met onze fruitpitten. En soms is het gewoon handig dat je ergens een schaar kunt lenen.”

“Het zou mooi zijn als Rotterdam een inspiratie kan zijn voor andere steden. Uiteindelijk moeten er steden opstaan die vooruit lopen. Om verandering te bewerkstelligen moeten er nog veel meer initiatieven bijkomen. We willen met onze lezingen laten zien dat er mogelijkheden zitten in afval en mensen inspireren om daar op hun eigen manier iets geks mee te doen. En natuurlijk is het mooi als je iets na kunt laten. Dat mensen later zeggen die Koen en Hugo, dat waren toch die boys met dat fruit?”

Bedankt Koen en Hugo, voor een kijkje in de wereld achter jullie duurzame leervervanger. Meer informatie over Fruitleather Rotterdam vind je op hun website, via Facebook en op Instagram.

Ondernemer in de new economy?

In BlueCity helpen we de circulaire economie op gang door ondernemerschap te stimuleren. Voor echte impact is schaalgrootte nodig, maar veel initiatieven in de circulaire economie zijn nu nog klein en schattig. BlueCity helpt ondernemers om snel een businesscase te identificeren, deze te testen en indien mogelijk op te schalen. We bouwen een ecosysteem, waarin stromen zoveel mogelijk lokaal gebruikt en gecirculeerd worden.

Vestig je in BlueCity!

We zoeken een mix tussen circulaire ondernemers die iets doen in de biologische cyclus en in de technische cyclus. Van studenten of start-ups die proof of principle zoeken, tot scale-ups met proof of concept. Van low tech tot high tech, van praktisch tot wetenschappelijk – wij zoeken juist die combinatie.

> check de werkruimte die BlueCity beschikbaar heeft

 

 

Interview: Esther van Bezooijen
Foto’s: Sophie de Vos