Food for Thought, Ondernemen

Naar #teslaloniki…..hoe je 1000kg CO2 uitstoot bespaart met je businesstrip

97419_tesla-rts

De Tesla pakken vanuit Rotterdam voor een zakelijke bijeenkomst in Thessaloniki, Griekenland – en daarmee ruim 1000 kg CO2 besparen. Het lijkt Jonas Martens van Better Future Factory, Nienke Binnendijk en Sabine Biesheuvel van BlueCity de enige logische optie als je een impactbedrijf runt en deelneemt aan Europees project waarin duurzame innovaties op het continent centraal staan.

Het plan is onconventioneel en allesbehalve simpel: de drie Rotterdamse ondernemers leggen in 33 uur een afstand af van 2.600km met een Tesla model S. Een vliegreis voor die afstand is slechts een tiende van die tijd: 3 uur. Echter, vanuit impact gedacht, is vliegen allesbehalve besparing. Gedurende drie uur vliegen stoot je meer dan 1.580kg CO2 uit. Terwijl de uitstoot van de rit met een elektrische auto over die afstand 157kg CO2 is.

Die cijfers gaven de doorslag voor Martens, Binnendijk en Biesheuvel. Zeker omdat de aanleiding voor de reis een duurzame is. Hun businesstrip brengt ze naar de startbijeenkomst van een Europees recycling project PTwist. PTwist is een Europees consortium van innovatieve bedrijven en onderzoeksinstituten dat twee jaar lang samenwerkt en kennis uitwisselt om plastic afval te overdenken, en vooral met oplossingen en innovaties komen. Deelnemende landen zijn o.a. Griekenland, Zwitserland en Nederland. Namens Nederland nemen Better Future Factory en BlueCity deel aan het consortium. Zij kregen stichting ifund, een Rotterdamse impact investeerder,  zover om de Tesla beschikbaar te stellen voor de reis.

Elektrisch rijden in Europa steeds normaler

Vanzelfsprekend is de elektrische trip overigens allesbehalve. Elektrisch rijden door Europa neemt in populariteit toe, maar het aantal publieke oplaadpunten is in met name  Zuid-Europa nog beperkt. Daar kwamen de drie al snel achter bij het plannen van de reis. Nienke Binnendijk: ‘Als je consistent rijdt, en het is niet te koud, moet je elke 350km opladen. Dus na elke 350 km een uurtje aan de snelle lader van Tesla. Omdat de superchargers nog niet beschikbaar zijn zuidelijk en ten oosten van Zagreb, gaan we via Zuid- Italië met de veerpont. Kunnen we mooi op slapen.’

De oversteek naar Griekenland per veerboot is  meegenomen in de CO2 berekening. Eenmaal aan land in Griekenland overbruggen ze het ontbreken van laadcapaciteit door letterlijk aan te kloppen bij particulieren. Op een van die plekken worden de drie uitgenodigd door de burgemeester van de Griekse stad Kozani waar de enige particuliere laadpaal staat voor Thessaloniki. De eigenaar heeft hen bij hem uitgenodigd om te vertellen over het project en kennis te delen over recycling. 

#nietlullenmaarladen #teslaloniki

Over de ondernemers

  • Jonas Martens is mede-oprichter van het Rotterdamse ontwerpbureau Better Future Factory (BFF) en mede-initiatiefnemer van Perpetual Plastic Project. In dit project wordt gerecycled plastic gebruikt als grondstof voor nieuwe 3d-printers. BFF is een multidisciplinair ontwerp-, milieu- en ingenieursbureau dat creatieve maar realistische en duurzame oplossingen ontwikkelt voor de meest urgente kwesties.
  • Nienke Binnendijk is de zakelijk leider van het BlueCity Lab, is een biobased design platform in BlueCity dat zich richt op circulair design en de ontwikkeling van nieuwe materialen. Daarvoor werkte ze jaren duurzame projecten in Rotterdam, waaronder Recyled Park, Nienke kent plastics door en door. Persoonlijk leeft ze zelf al ruim een jaar plastic vrij.
  • Sabine Biesheuvel is medeoprichter en algemeen directeur van BlueCity in Rotterdam. BlueCity kocht in het najaar 2015 het voormalig Tropicana en herbestemt deze 12.000m2 volledig circulair. In BlueCity vind je nu, en straks, allerlei functies uit de stad: wonen, werken, eten, entertainment etc. Per onderdeel laat BlueCity zien hoe dat eruit ziet als dat allemaal zonder afval gaat. Reststromen van ondernemers in het pand worden aan elkaar gekoppeld of er worden andere producten van geproduceerd.

Over PTwist

De plastic productie per capita is in Nederland 70 kg hoger dan het EU gemiddelde. Voorscheiding van plastic (“plastic heroes”) heeft niet de voorkeur van Nederlanders, omdat het afvalsysteem zo goed geregeld is dat de meeste burgers weten dat het toch bij dezelfde scheidingsfabriek beland als het restafval. De Nederlandse deelname aan PTwist pilot heeft als doel lokaal waardevolle en zichtbare producten en en objecten te maken uit de reststromen voorhanden, waarbij het publiek betrokken wordt bij het herontwerpen, herdefiniëren en het maken ervan.

Teslaloniki op de voet volgen?

Teslaloniki

Benieuwd of het team het redt? En wil jij deze Tesla test-reis op de voet volgen?

> check het Teslaloniki Instagram-account