Datum en tijd

  • do, 04 juli 2019
  • 19:00 ‑ 21:00

Publiek event

Tickets

Locatie

BlueCity Lab

Biobased, Circulaire Economie, Debat, Design, Innovatie, Ondernemerschap

BlueBusinessClub Kleuren zonder pigment

Felgekleurde vlinders en vogels zijn schitterend. Hun kleurenpallet is oneindig gevarieerd, de kleuren slijten niet en de kleuren zijn 100 % biocomposteerbaar. Wat kunnen wij als ondernemers, makers en wetenschappers daarvan leren?
 
De pigmenten die wij gebruiken zijn een stuk minder slim ontworpen. Titanium dioxide is het meest verkochte pigment ter wereld. Het is gemaakt met de hulp van zware chemie en een grondstof uit de mijnen, komt er voor elke ton pigment vier tot twaalf ton afval vrij. Reden voor ondernemers over de hele wereld om op zoek te gaan naar natuurlijke alternatieven. Iedereen die wel eens met ui een stuk stof heeft geverfd weet: veel natuurlijke pigmenten kunnen prachtig eruitzien, maar zijn vaak arbeidsintensief om toe te passen en lastig te fixeren.
 
In de businesscase Kleuren zonder Pigment beschrijft Gunter Pauli hoe diverse ondernemers kleuren realiseren zoals hoe die vogels het doen. Een groep Aziatische wetenschappers publiceerde over het gebruik van nanodeeltjes om mee te kleuren, zónder pigment. Ze lieten zich inspireren door de kleuren van de cotinga vogel en onderzochten hoe deze felgekleurde vogels aan hun mooie kleding kwamen.
 
De wetenschappers ontdekten drie voordelen: géén negatieve impact op het milieu van het kleuren, volledig slijtvast en nauwelijks arbeidskosten.
 
Over kleuren met nanodeeltjes, de businesscases beschreven door Gunter Pauli, en de kansen en uitdagingen om ermee te ondernemen praten we op 23 mei 2019 tijdens de BlueBusinessClub – Kleuren zonder pigment in BlueCity Lab
 
|| Over de Blue Business Club ||
De blauwe economie gaat over positieve impact op planet, people, profit. Op www.blueeconomy.org staan 112 businesscases beschreven die over de hele wereld werken. Alleen: elke locatie is weer anders. De aanwezige grondstoffen en ondernemerszin bepalen op welke plek welke businesscase rondrekent.
 
De Club is voor ontwerpers en ondernemers die willen leren hoe een bepaalde businesscase werkt op de drie genoemde aspecten. Elke maand bespreken we een casus en delen we de resultaten. Er is plek voor max 25 deelnemers, waarin we zoeken naar een goede balans tussen experts en geïnteresseerden. Doel is kennis opdoen en delen. Join the club!
 
#kleurenzonderpigment #myblueeconomy #groteveranderingstartklein #hoedanwelkleuren #kansenvoorkleur #nanodeeltjes #natuurkundeisweltof #cotinga #biomimicry #bluebusinessclub #bluecity