Rond BlueCity

[PERSBERICHT] BlueCity opent eerste circulaire kantoren in Rotterdam

BlueCity-Circulair-Kantoor-Rotterdam-Alina-Krasieva

Op 31 maart 2017 opent BlueCity haar kantoorvleugel in de voormalige discotheek Club Tropicana. Daarmee realiseert BlueCity de eerste circulaire werkplekken van Rotterdam. Het kantoorconcept is bedoeld voor innovatieve bedrijven die met hun producten en diensten de groei van de circulaire economie versnellen.

Binnen een jaar transformeerde BlueCity 1300 vierkante meter voormalig discotheek naar 100 circulaire werkplekken, variërend van gedeelde tot eigen kantoren en vaste of flexibele werkplekken. De verbouwing is uitgevoerd onder leiding van partners COUP, Superuse Studios en Workspot.

Blauwe transformatie met 90% hergebruikt materiaal

Bij de bouw van de kantoorvleugel gaan BlueCity en haar partners verder dan circulaire principes; zij hanteren ook de blauwe filosofie (zie noot voor nadere uitleg). Zo is 90% van de materialen lokaal ‘geoogst’ hergebruikt materiaal: uit het gebouw zelf of uit Rotterdam en naaste omgeving. Voor de overige 10% werd gekozen voor materiaal dat makkelijk opnieuw te gebruiken is. Daarnaast profiteren de kantoren optimaal van de klimatologische eigenschappen van het gebouw waardoor het toevoegen van installaties tot een minimum is beperkt. Tot slot hielpen meerdere inpandige ondernemers bij de inrichting, zoals meubelmaker OKKE HOUT, ontwerpatelier KEES en recycling design platform Oogstkaart.

Bedrijven die de circulaire economie versnellen

Met de kantoorvleugel wil BlueCity circulaire bedrijven representatieve ruimte bieden en zo meer samenwerking en innovatie stimuleren. Inmiddels zijn er o.a. circulaire design- en projectbureaus Verdraaid Goed en Masters that Matter en architect- en ontwerpbureau Superuse Studios gevestigd. Dit voorjaar volgen Better Future Factory en stichting ifund en meerdere biobased ontwerpers die eveneens werken in het lab. De kantoren en werkplekken zijn een aanvulling op het aanbod aan productieruimtes en het BlueCity lab die ook in het pand worden gerealiseerd.

PARTNERS VAN BLUECITY

De verbouwing is uitgevoerd onder leiding van partners COUP, Superuse Studios en Workspot. Ook was er nauwe samenwerking met de Gemeente Rotterdam. In het bijzonder Bouw- en Woningtoezicht en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Beide partijen hebben voortdurend meegedacht in de planvorming en uitvoeringsfase, en zich daarbij pragmatisch en doelgericht opgesteld. Onmisbaar bij een complexe transformatie.

BlueCity’s uitvoerende bouwpartners in de transformatie van Club Tropicana naar kantoorvleugel waren:

• BIKbouw
  • Engie
  • Aannemingsbedrijf T. Mostert
  • Climatic Design Consult

Meer weten over de circulaire bouw in BlueCity?

Het eerste deel van de transformatie van zwembad tot voorbeeldstad is voor 90% circulair. De eerste, ruim 1.300 vierkante meter van de in totaal ongeveer 10.500 duizend vierkante meter is gereed. Hoe BlueCity dat voor elkaar gekregen heeft? Dat is een lang verhaal – dat we graag laten vertellen door de mensen die het gedaan hebben. In een serie interviews laten wij het circulaire bouwteam van BlueCity aan het woord.

>> Hier vind je meer informatie over de circulaire bouw in BlueCity