Food for Thought, Rond BlueCity

Circulaire Event Locaties: werk in uitvoering 

BlueCity-Circulaire-Economie-Mei2017-04

Zero-waste events en circulaire catering? Dat is anders dan anders. BlueCity doet het gewoon. Nou ja: BlueCity probeert het zo goed als mogelijk te doen, want alles circulair en zero waste – dat blijkt niet zo makkelijk. In dit interview praat Fenna Posthuma met circulair event manager Gydo van der Wal over de plannen, met name de plannen rondom circulaire catering, die gebaseerd zijn op dit manifest.

SPOILER ALERT: het is trial, error en vooral: wennen. Oók voor de gasten die gebruik maken van de faciliteiten. Een pioniersmentaliteit noemt BlueCity dat. Geen strakgelakte vloeren, chique espresso’s en streeploos gezeemde ramen, maar een locatie met een rauw randje en evenementen met een verhaal. Een verhaal dat Gydo je met alle plezier vertelt.

Van onbewust naar bewust

Veranderen en pionieren – Gydo kan er van alles over vertellen. Als event manager zit hij bovenop alle ontwikkelingen en bijbehorende verhalen. Want circulaire verhalen vertellen aan de bezoekers van ‘zijn’ evenementen – dat is zijn ding. Mensen bewuster maken is het doel.

Die bewustwording en verandering straalt Gydo ook persoonlijk uit. Sinds zijn kennismaking met ‘de blauwe bril’ is hij anders gaan kijken naar zijn en onze consumptie. Als voormalig ondernemer die toch voornamelijk gericht was op winstmaken, was dit wel even wennen. Geïnspireerd door alle kennis en ontwikkelingen binnen BlueCity heeft hij de knop omgezet. Zo is hij nu bijvoorbeeld vegetariër, als vrijwilliger betrokken bij het planten van voedselbossen en heeft hij een zeewierkwekerij opgezet.

Van strand naar circulair zwembadbostelbrood-circulaire-catering-bluecity

Een hele verandering dus ten opzichte van vroeger; toen runde Gydo een strandsport- en evenementenbedrijf bij de Brouwersdam. Dit combineerden ze met surfkampen voor kinderen en een strandpaviljoen. Een bedrijf begonnen vanuit zijn eigen passie voor kitesurfen.

Na 7 jaar ondernemen en heel veel geleerd te hebben, vond Gydo het tijd voor verandering. Via wat omzwervingen ging hij aan de slag als bedrijfsleider bij Aloha bar-restaurant. Via Aloha – dat samen met BlueCity het voormalig zwemparadijs Tropicana deelt – kwam hij in contact met BlueCity en hun manier van werken.

In zijn eigen onderneming lag voor Gydo de focus altijd op snel groeien. Na kennismaking met de circulaire economie heeft Gydo die focus verlegd. Zijn ogen werden geopend. Hij maakte de overstap van Aloha naar BlueCity en werd eventmanager.

Kennismaking met BlueCity

FUN-BlueCity

In die evenementen ligt dus een enorme uitdaging. Want: hoe organiseer je circulaire evenementen en catering op grote schaal en voor wie doe je dat? Hoe combineer je een omgeving waarin pionieren voorop staat – met een evenementenlocatie die representatief moet zijn? En hoe ga je alle aanwezige kennis en ervaring overbrengen aan je bezoekers? Antwoord op al deze vragen heeft Gydo nog niet, maar het leuke van BlueCity is dat ze toch gewoon aan de slag gaan. Pionieren dus, ook met evenementen. Daarmee zijn ze zelf het levende voorbeeld van elk innovatie- en verandertraject.

Zooitje? Pioniersdynamiek!

Belangrijk om te noemen is dat BlueCity als evenementenlocatie nog lang niet klaar is. Mooi gepolijst zal het sowieso nooit worden. Langzaam verandert het pand van oud vermoeid zwembad in de circulaire voorbeeldstad die BlueCity voor ogen heeft.

Vanuit een bepaalde blik zou je het pand nu als een zooitje kunnen zien. Waarom? Nou omdat er op sommige plaatsen ineens een dranghek staat, de oude WC’s van Tropicana niet altijd en allemaal in optimale staat zijn en als de ondernemers in het pand aan het experimenteren zijn er bijvoorbeeld ineens een bierbostel lucht kan hangen. Niet standaard dus.

Ook wordt er constant gebouwd; naast geluidsoverlast en veel stof en bouwvakkers, betekent dat ook dat er altijd iets nieuws om te bekijken is. Zo is het de bedoeling dat het grote binnenbad met de koepel als evenementenlocatie geopend wordt. Hier kunnen dan tot maximaal 1200 gasten terecht. En kijk de volgende keer dat er bent ook eens goed naar de oude Tropicana-plantenbakken. Als het aan BlueCity ligt, worden daar namelijk zelf groente, fruit en kruiden in gekweekt.

Het manifest: circulaire catering

Terug naar de evenementen; deze worden volgens het manifest circulaire catering georganiseerd. In het manifest legt BlueCity uit wat precies met circulaire catering bedoeld wordt, hoe BlueCity dit heeft ingericht en wat de uiteindelijke droom is. Die droom, verklapt Gydo al, is zero waste events. Daar zijn ze nog lang niet – het is work in progress, waar samen met  een aantal kleine en gepassioneerde makers uit Rotterdam zoals Manenwolf’s rokerij & foodlab, het BlueCity Lab en Ugly Food Rescuers Club hard aan gewerkt wordt.

Gesloten ketens

Op dit moment ligt de nadruk van de zero waste catering op korte en gesloten ketens. Dat begint intern bij BlueCity. De aanwezige voedselondernemers zijn qua reststromen zoveel mogelijk op elkaar aangesloten.

Zo wordt er van bierbostel, het overblijfsel van bierbrouwen, granola gemaakt, zijn er one-day-old bread cookies, worden er circulaire siropen ontwikkeld samen met Manenwolf’s rokerij & foodlab en gebruikt Rotterzwam het restproduct van de bij evenementen geschonken koffie om oesterzwammen op te kweken. Deze producten komen dus allemaal in een of andere vorm allemaal weer terug op je bord.

Overige reststromen die gebruikt worden in de catering zijn afkomstig van Eosta – de grootste biologische en biodynamische voedselleverancier wereldwijd – en Rechtstreex. De catering zelf is uitsluitend vegetarisch en doggybags zijn de standaard. Restjes eten weggooien – daar doen ze dus niet aan. Verder wordt er met de seizoenen meegekookt en scherp ingekocht.

Meelwormen en brandnetels, of: de uitdaging

Het werken met reststromen is een uitdaging, niet alleen voor de voedselondernemers en -makers, maar ook voor Gydo. Hij moet uiteindelijk natuurlijk een goed evenement neerzetten. Circulair werken bemoeilijkt dat: het kost meer planning, organisatie en verbeelding dan een standaard evenement. Soms betekent het ook onverwachts de handen uit de mouwen steken. Brandnetels plukken bijvoorbeeld, voor een Meatless Monday MeetUp. 

Die verbeelding die Gydo nodig heeft is net zo belangrijk bij de de bezoekers van zijn evenementen. Het is nou eenmaal niet een traditionele setting met cola, bier en bitterballen. BlueCity serveert bijvoorbeeld een nacho van meelwormen –  iets waar veel bezoekers nog niet klaar voor zijn. En toch is dit juist een voorbeeld van de kracht achter het manifest en concept.

Die meelwormennacho is gewoon hartstikke lekker en meelwormen zijn een hele efficiënte bron van eiwitten, zeker vergeleken met rundvlees. Meelwormen hebben minder land, water en voedsel nodig, wat ook minder CO2-uitstoot tot gevolg heeft. Meelwormen zijn bovendien kleine afvalverwerkers; zij voeden zich met de groente en fruitresten die wij niet meer kunnen gebruiken en kunnen nestelen in ons oud papierafval. Hartstikke circulair dus.

Blauwe Bril

Een blauw souvenir uit BlueCity

Juist in het aanwakkeren van de verbeelding ligt een rol voor Gydo weggelegd. Ons anders laten kijken naar eten en afval door via de evenementen voorbeelden te geven van hoe het ook kan. De blauwe economie in praktijkvoorbeelden tonen. Mensen verbazen en verleiden tot het opzetten van hun eigen ‘blauwe bril’.  

Om dat te bereiken, moet het verhaal en voorbeeld altijd voorop staan. Hoe dit verhaal verteld wordt – dat is afhankelijk van wie er op bezoek is. Per groep en soort evenement is dit anders. Eén ding staat wel vast. Elke bezoeker krijgt vooraf een informatiedocument met uitleg over circulaire catering en er wordt altijd een rondleiding gegeven aan de bezoekers van het pand en krijg je voorbeelden van Fruitleer te zien. En eerlijk waar, als je niet beter weet, lijkt dit fruitleer precies op gewoon leer. Alleen dan zonder het dierenleed en met gebruik van weggooi-fruit.

Ook geeft BlueCity graag een BlueSouvenir mee: een circulair cadeautje waarmee de bezoeker thuis ook aan de slag kan met circulaire economie: een growkit van RotterZwam bijvoorbeeld, of een BlueCity SoepStarter.

Ondanks de mooie voorbeelden die BlueCity al kan bieden, vindt Gydo het belangrijk om duidelijk te maken dat ze er nog lang niet zijn. Er is altijd ruimte voor verbetering en ontwikkeling.

“Laten we eerlijk zijn, welke grote verandering is niet ooit klein begonnen? Er zijn nog zoveel vragen, binnen en buiten Bluecity en we moeten het samen doen,” zegt Gydo, en hij vervolgt: “Juist in het zoeken en vinden van de verbinding die hiervoor nodig is, is er een enorme rol weggelegd voor de evenementen. Bewustwording creëren op grotere schaal en met een grotere impact. In de keten en daarbuiten. Want uiteindelijk moeten wij als consument anders gaan vragen om grote veranderingen te laten plaatsvinden.”

De droom uitdragen

Het Blue Food Festival in combinatie met World Disco Soup Day ziet Gydo als een goed voorbeeld in het leggen van die gewenste verbindingen. Het liefst wil hij met evenementen alle deelnemers aan de voedselketen – van producent en leverancier tot eindgebruiker – bij elkaar brengen.

Als het aan Gydo ligt komt er een hele serie van dit soort evenementen waarin alles samenkomt. Bijvoorbeeld hackathons waar vanuit alle niveaus in de keten gekeken gaat worden naar mogelijke problemen en oplossingen binnen een bepaald onderwerp. Uiteindelijk creëert dit bewustwording bij mensen die als influencer BlueCity verlaten en hun ervaringen verder gaan delen. Hiermee kan BlueCity haar werkwijze en droom veel breder uitdragen en veel efficiënter kennis uitwisselen.

Het doel: circulaire economie toegankelijk maken

Earth-Overshoot-Day-infographic-BlueCity

Circulaire veranderingen zichtbaar maken blijft lastig. Het is pionieren zonder gebaande paden – dus er ligt niets voor de hand. Om het belang er van toch tastbaar te maken heeft BlueCity een serie infographics over circulaire economie ontwikkelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een visuele weergave van Earth Overshoot Day. Dit is het moment in het jaar dat we alle grondstoffen die de aarde kan geven opgebruikt hebben. Op dit moment ligt dit al begin augustus en elk jaar bereiken we dit punt vroeger. Daarnaast deelt BlueCity tips en tricks hoe je zelf thuis circulair aan de slag kan.

Daarnaast is BlueCity zelf – en dan met name het pand – natuurlijk een schoolvoorbeeld van circulaire economie. Hergebruik van een oud zwembad, wat anders gesloopt was in combinatie met de daar gevestigde circulaire ondernemers. Daarom dus ook de tours tijdens evenementen. Het pand zelf en de gebruikers kunnen ons veel leren. Dat het dan soms een beetje rommelig overkomt – dat neemt Gydo voor lief. Dat hij af en toe nog wat verdwaasde mensen met een zwemtasje voor de deur tegenkomt ook.

Zero waste?

Pop-up van Better Future Factory

Terug naar de zero waste events: dat gaat verder dan alleen een oplossing vinden voor voedsel-reststromen. Ook de verpakkingen zijn op dit moment nog een punt van verbetering. Het karton shredden en gebruiken in de bakken waar meelwormen gekweekt worden is een mooie start. Of het plastic smelten en gebruiken als filament voor 3D printers. Dit is allemaal nog niet in gang gezet maar het biedt opties voor de toekomst. Wat wel al mogelijk is, is voedselresten die niet meer gebruikt worden vergisten. Dan wordt het een opnieuw bruikbaar gas.

Op dit moment maakt BlueCity dus al een groot verschil, zeker vergeleken met traditionele catering en evenementen. Er is nog niet voor alles een oplossing, maar dat houdt Gydo niet tegen. De zoektocht naar wat allemaal met reststromen gedaan kan worden is en blijft in volle gang. Is er ergens nog geen oplossing voor? Dan maken ze het probleem zichtbaar – en zetten ze het op de kaart.

Voor de reststromen wat betreft voeding is Gydo heel stellig. De oplossing zit volgens hem in korte ketens, gebruik van reststromen, en altijd respect tonen voor het seizoen. We moeten weer gaan leren wat echt eten is en dit gaan toepassen, want dat is het begin van de verandering waar BlueCity naar streeft. Als iedereen een blauwe bril opzet, is verandering geen wens meer, maar een feit.

Meer weten over circulaire catering?

Voedsel produceren om vervolgens weg te gooien lijkt absurd – en is toch doodnormaal, zeker in de evenementenbranche. Dat moet niet alleen anders, dat kán anders. BlueCity werkt daarom toe naar een circulaire catering en zero waste events. Geen verse aardbeien in de winter; wèl siroop van Rotterdamse vlierbessen. Geen gewone bitterballen; BlueCity maakt ze van oesterzwammen en bespaart daarmee 50 tot 90 liter water – per stuk. En nacho’s van meelwormen – gewoon, omdat dat kan.

> wil je meer weten over de circulaire catering kijk dan hier

 

 

tekst: Fenna Posthuma, fotografie, tenzij anders vermeld: Sophie de Vos