New Materials, Rond BlueCity

Hollandse Hennie, de comeback van een oude held

1_PHmc1EyCiXpaRz__rL-33A

Vezelhennep is een CO2-stofzuiger, vezel- én CBD-olieproducent met een imagoprobleem. BlueCity Lab start daarom een campagne voor de comeback van de vezelhennep-plant door 100.000 Hennie’s te laten groeien overal in Nederland.

Rotterdam, stad van hennepteelt

Comeback, ja: Rotterdam heeft zijn naam ontleend aan de vezelhennepteelt doordat boeren vroeger de plant lieten ‘rooten’ of ‘rotten’ in de sloten rond hun akkers die afwaterde in de rivier en zo de naam de ‘Rotte’ kreeg. Die hennep was een belangrijke grondstof voor de scheepvaart.  In crisistijden is vaker teruggegrepen op vezelhennep: in Duitsland in oorlogstijd groeide de overheid vezelhennep om kleding te kunnen maken voor de soldaten bij gebrek aan toevoer van katoen van ver. Ook werd het gebruikt voor het verwijderen van verontreiniging in de grond bij Tsjernobyl.

Industriële hennep bevat zo goed als géén THC en heeft dus geen psychoactieve werking. En het mooie is: alle onderdelen van de plant zijn te gebruiken. De businesscase voor het groeien van deze planten is sterk: de plant levert CBD-olie voor consumptie en cosmetica, vezels voor de productie van allerlei vezelproducten, zoals isolatiemateriaal, bioplastics, papier, en textiel, en de planten vragen zeer weinig bestrijdingsmiddelen of mest om te groeien.

Waarom staat Nederland nog niet vol met deze superplant?

Twee drempels stellen de comeback van de hennep uit. Allereerst: de Nederlandse wetgeving ligt vreselijk achter op Duitsland, Polen, Frankrijk en zelfs de Verenigde Staten: het oogsten van de toppen van de plant valt hier nog onder de Opiumwet. Daarnaast kampt de plant met een imagoprobleem vanwege de associatie met drugs. En dat terwijl vezelhennep ervoor zorgt dat de illegale thc-houdende marihuanateelt wordt ondermijnd: deze planten bevruchten de marihuanavrouwtjes in een straal van circa vijf kilometer waardoor succesvolle THC ontwikkeling wordt onderbroken.

De oplossing: Hollandse Hennie, de comeback van een oude held

100.000 Nederlanders nemen de zorg op zich voor een Hollandse Hennie, en zorgen voor de langverwachte comeback van deze oude held. 100.000 vezelhennep-planten worden tegelijk door heel Nederland opgekweekt. De eigenaren van de Hennies krijgen een duidelijke uitleg die ze bij de plant kunnen zetten om het verhaal te delen.

BlueCity Lab en Hempowerment slaan de handen ineen voor de rehabilitatie van dit super-gewas. Laatstgenoemde heeft voldoende vezelhennepzaad in bezit voor dit project. In het pakket zit een zaadje, een bord met duidelijke uitleg over dit project om bij de plant te zetten (incl QR code), instructie van de groeicyclus en bruikbare teksten om te delen, een stevige zak met postzegel (om de Hennie na oogsten in terug te sturen) en een zakje hennep-thee van Dutch Harvest om alvast te proeven. Als Hennie is uitgegroeid is het oogsttijd. De eigenaren krijgen als ze Hennie oogsten en terugsturen naar BlueCity korting op een product gemaakt van hennep, zoals de super-zachte t-shirts van Hempje en de heerlijke hennep-thee van Dutch Harvest.

De droom: Vezelhennep úit de Opiumwet te halen & daarmee hennep back in business brengen

100.000 Hennies groeien dit jaar door heel Nederland, waardoor de vezelhennep plant weer de waardering krijgt die hij verdient. De Hennies brengen het gesprek op gang dat nodig is voor de benodigde beleidsverandering, zodat je ook de toppen kan oogsten voor productie van CBD olie. Ons doel met dit project is om de hennepteelt weer terug in business te brengen zodat het een motor kan zijn voor een economie die binnen onze planetaire grenzen past, met een lucratieve, CO2 negatieve én toekomstbestendige businesscase. 

Samen ga je sneller

Op naar een stevige comeback om deze held in het zonnetje te zetten dat hij verdient. Wil je ook een Hennie? Bestel er een via onderstaande knop. We zijn nu de campagne (website, materiaal, branding, ambassadeurs vinden en van materiaal voorzien, organisatie van de storytelling op social media & in de pers) aan het opzetten en laten je weten zodra je mag starten met zaaien.

En wie wij zijn? Rondom dit plan zijn een aantal actieve hennepkenners in Nederland inmiddels verzameld: Rene Sauveur (Pantanova), Clarent Savi (Hempje), Joost van der Waal en Sanne Pelt (Hempowerment). Wil je aansluiten als partner, ambassadeur? We willen zoveel mogelijk zaadjes verkopen om de comeback van Hennie in gang te zetten, dus alle hulp is welkom. We werken samen met partners door het hele land om de Hennies te verspreiden en om de community meteen stevig neer te zetten. Wil je je netwerk inzetten, de pakketten verdelen onder je community of als vrijwilliger helpen? Laat het ons weten door te mailen naar Nienke (nienke@bluecity.nl) en bestel hieronder meteen je Hennies.

Ik wil zo’n Hennie