Goed Geld Verdienen

 

 

Gratis reparatie en vervanging van onderdelen als service op de koop (of lease) van je nieuwe koptelefoon. Geen nieuwe grondstoffen gebruiken, maar reststromen. En geen legio aan plastic bakjes inkopen, maar een zero waste afhaalsysteem voor je restaurant. Stuk voor stuk willen deze nieuwe manieren van ondernemen duurzame en maatschappelijke verandering brengen in het huidige systeem. Maar hoe doe je dat als je de eerste bent die zoiets begint? Of als je investeerders zoekt voor een bedrijfsmodel waarin eigendom niet centraal staat? En kan je als ondernemer überhaupt wel blijven groeien, zonder dat je footprint op deze aarde dat ook doet? 

In de podcast serie Goed Geld Verdienen onderzoeken Daniël Poolen, duurzaamheidsonderzoeker bij de Rabobank, en Sabine Biesheuvel, mede-oprichter en directeur van BlueCity, samen met zes toonaangevende ondernemers uit Rotterdam en regio dat duurzaam ondernemen kán – van financieringsvormen tot nieuwe business modellen. Hoe groeien zij hun bedrijf zonder dat dit ten koste gaat van het milieu en een leefbaar klimaat? Samen gaan we op zoek naar wat er nodig is om een toekomstbestendig bedrijf te bouwen. Het nieuwe ondernemen is hier!

Vanaf 5 april te luisteren via Spotify, Google podcasts, Apple podcasts en meer.

Afleveringen

01.  Waar komt onze eindeloze drang naar economische groei vandaan? – met Derk Loorbach

Release date: 5 april. Luister op Spotify.

Waar komt toch die eindeloze obsessie met economische groei vandaan? In aflevering 1 leggen Daniël en Sabine die vraag voor aan Derk Loorbach, directeur van DRIFT en hoogleraar sociaal-economische transities aan de faculteit Sociale Wetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam. Want wat is onze verhouding met groei? Een belangrijke vraag om het kader te scheppen waarin ondernemers momenteel opereren. Want groeien – dat wil je als ondernemer. Maar hoe doe je dat zonder dat je footprint op deze Aarde dat ook doet? 

02. Waarom deze koptelefoon weleens je laatste zou kunnen zijn – met Gerrard Street

Release date: 12 april. Luister op Spotify.

Wereldwijd gooien we 15 miljoen kilo koptelefoons per jaar weg. Hoe ziet je business model er uit als je koptelefoons op de markt zet die nooit stuk gaan omdat je deze eenmaal koopt of een maandelijks bedrag betaalt waardoor deze oneindig (gratis) gerepareerd kan worden? In aflevering 2 vragen Daniël en Sabine het aan ervaringsdeskundige Dorus Galama, een van de oprichters van Gerrard Street. Dit Rotterdamse bedrijf maakt volledig modulaire koptelefoons. Iets kapot? Dan fixen ze het voor noppes en herbruiken de kapotte onderdelen. Wat is de rol van financiers in zo’n business model? Want levenslang garantie, hoe rekent dat rond?

03. Een succesvol business model gebaseerd op sinaasappelschillen – met PeelPioneers

Release date: 19 april

Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 250 miljoen kilo citrusschillen weggegooid.  Hoe kan je een nieuwe waardevolle grondstof maken van iets dat over het algemeen gezien wordt als waardeloos? In aflevering 3 gaan Daniël en Sabine in gesprek met de schillenboer van de 21ste eeuw: PeelPioneers. De missie? Een afvalstroom herwaarderen en de sinaasappelreststroom zoveel mogelijk terug te brengen in de keten. Bas van Wieringen, één van de oprichters van PeelPioneers, vertelt over hoe ze van een ogenschijnlijke waardeloze restroom een succesvol business model hebben weten te maken, en hoe ze gegroeid zijn door slimme financieringspartners aan zich te binden.

04. Weg met de wegwerpmaatschappij! – met de CLIQUE

Release date: 26 april

Afval = grondstof. Dat is de circulaire economie in een notendop. Maar hoe bouw je een economie waarin de afvalstoffen van het ene bedrijf, de grondstoffen voor het andere bedrijf zijn? In aflevering 4 ontvangen Daniël en Sabine De Clique; een nieuw bedrijf dat bio-afval ophaalt en daar nieuwe producten van maakt, zoals zeep en oesterzwammen. Bijzonder aan De Clique is het financieringsplaatje. Het bedrijf is namelijk “steward owned”, wat betekent dat een bedrijf van zichzelf is en bestaat om zijn missie te dienen op basis van zelfbestuur. Het komt er op neer dat je als investeerder wel een aandeel kan nemen, maar geen zeggenschap hebt. Maar – hoe ziet dat er uit in de praktijk?

05. Is statiegeld de oplossing voor het single use plastic probleem?  – met PackBack

Release date: 3 mei

Door de coronacrisis groeide het aantal online bestellingen in 2020 met 43,1%. Daarmee groeide ook de hoeveelheid afval – voornamelijk door het gebruik van single-use verpakkingen. PackBack bedacht hier een oplossing voor en ontwikkelde een statiegeldsysteem voor herbruikbare verpakkingen. Een systeem dat professionele reiniging aantrekkelijk maakt voor restaurants én consumenten. En tegelijkertijd gebruik van single use materiaal radicaal terugbrengt. In aflevering 5 leggen Daniël en Sabine samen met PackBack de uitdagingen van een dergelijk systeem bloot maar laten ook zien hoe je succesvol business model met dit systeem ontwikkelt.

06. Welke rol kan data spelen in het begrenzen van groei? – met Circularise

Release date: 10 mei

Consumenten verwachten steeds meer transparantie van bedrijven. Dat wil je ze aanbieden, maar hoe doe je dat? Daniël en Sabine duiken er in met Circularise. Door materialen vanaf de bron te traceren en in kaart te brengen, maken zij de supply chain inzichtelijk. Met certificaten en vergrootte traceerbaarheid van verschillende materialen, kunnen consumenten de duurzaamheid van de door hen gebruikte materialen checken. Maar wat voor effect heeft dat op het prijskaartje van je producten? 

07. Duurzaamheid als verdienmodel – met Vibers

Release date: 24 mei

In de laatste aflevering van Goed Geld Verdienen praten Daniël en Sabine met Vibers over het op de markt brengen van duurzame grondstoffen – bijvoorbeeld Olifantsgras. Vibers maakt plastic, papier en beton van deze plant die zowel lokaal als duurzaam getild kan worden en ook nog eens zonder chemicaliën wordt verwerkt. Olifantsgras kan op grond getild worden die niet geschikt is voor landbouw, alleen regenwater is voldoende om het te laten groeien, de bodem wordt er van verrijkt én het biedt een kans voor meer biodiversiteit op braakliggend terrein. En dat braakliggend terrein, daar hebben we genoeg van in Nederland, zo’n 30.000 hectare om precies te zijn. Een waar wonderplantje dus. Maar hoe maak je dit aantrekkelijk voor grote afnemers om te gebruiken in plaats van de fossiele grondstoffen?

Over Daniël Poolen en Sabine Biesheuvel

Daniël Poolen (1985) werkt bij de Rabobank als senior duurzaamheidsonderzoeker op het gebied van circulaire economie en energietransitie met een speciale interesse in kunststoffen. Hij heeft een achtergrond in duurzaamheidstechniek en journalistiek en heeft gewerkt als presentator en journalist voor verschillende televisieprogramma’s over duurzaamheid bij de NPO. Daarnaast schrijft hij een column voor OneWorld magazine.

Sabine Biesheuvel is mede-oprichter en directeur van BlueCity. Ze staat aan het roer van deze circulaire voorbeeldstad en maakt Rotterdam daarmee tot landelijk voorbeeld voor een nieuwe economie. Ze is opgeleid als cultureel antropoloog en heeft een flinke dosis aan ervaring met social impact businesses. Daarnaast is ze voorzitter van de klimaattafel voor consumptie en finalist Rotterdamse zakenvrouw van het jaar.

Met dank aan

De podcast serie Goed Geld Verdienen wordt gemaakt door BlueCity en Rabobank en wordt mede mogelijk gemaakt door EU fonds voor regionale ontwikkeling en Gemeente Rotterdam.

Redactie & Productie: Barbara Vos (programmamaker) en Ayla Lebbing (stagiair)