HET NIEUWE NASSEN

Het Nieuwe Nassen

Met Het Nieuwe Nassen zet BlueCity duurzaam en circulair ondernemen op de kaart bij horeca- en foodretail-ondernemers in Rotterdam. Niet alleen maar lullen en complexe materie, maar met concreet handelingsperspectief. Aan het hoofd van de tafel zit Bekende Rotterdammer Perry de Man (bekend van 24kitchen, DE TOKO en ‘Een klootzak-proof kookboek’): autodidact kok die alles aanpakt om meer te leren. Samen met mede horeca en foodretail bazen zoals Michael Schook van Héroine, Tim van Koolwijk van Alga.farm en Pepijn Schmeink van Jack Bean en soil hero Jeroen Klompe duiken we in de wereld van plantaardig eten, lokale producten en afvalvrij koken. Trends van nu die je als ondernemer kan inzetten om je zaak toekomstbestendig te maken. Maar: waar moet je beginnen? In een reeks programma’s biedt Het Nieuwe Nassen praktisch handvatten om direct zelf mee aan de slag te gaan. 

Wat staat er op het programma in Het Nieuwe Nassen 2.0? We lanceren donderdag 8 september een tweede seizoen van Het Nieuwe Nassen Podcast en (jihaaaa!) Rotterdamse restaurants kunnen zich weer aanmelden voor een nieuwe ronde van Het Nieuwe Nassen Challenge. En we zijn met Het Nieuwe Nassen Collectief van foodondernemers aanwezig op Gastvrij Rotterdam, 19, 20 en 21 september in Ahoy. Op deze pagina lichten we het hele Het Nieuwe Nassen programma voor jullie uit.

PODCAST

Het Nieuwe Nassen: de podcast

In het eerste seizoen van Het Nieuwe Nassen podcast sprak Perry de Man met de koplopers uit de markt om te inspireren wat er allemaal is en kan. In het tweede seizoen hebben we de Rotterdamse podcast praktischer gemaakt en brengen we vraag én aanbod bij elkaar aan tafel! Elke aflevering schuiven een innovatieve voedselproducent en een Rotterdamse chef aan bij Per. Een aantal Rotterdamse chefs die het Nieuwe Nassen op hun kaart hebben zoals Manuela Goncalves Tavares van Het Nieuwe Café en Jasper Koudijs van Bokaal delen hun ervaringen. Waar lopen ze tegenaan? Wat levert het hen op? Wat hebben ze bespaard? Dit zijn de afleveringen die het tweede seizoen op het menu staan:

01. Impact maken op je kaart, zo doe je dat
met chef-kok Jasper Koudijs van Bokaal en Lieke Sauer van Greendish
02. Algen in de keuken
met chef-kok Manuela Goncalves Tavares van Het Nieuwe Café en Tim van Koolwijk van Alga.farm
03. Elke vrijdag naar het Voedselbos
met Jord Coree van Rotonde en Max de Korte van het Voedselbos
04. Boekweit uit de polder
met Pepijn Schmeink van Jack Bean en soil hero en regeneratieve boer Jeroen Klompe
05. Food waste is verrukkelijk
met Robert Wittenberg van Dudok Horeca Groep en Ayuk Bakia van Falafval
06. Impact Nieuwe Nassen op de kaart
met Derk Loorbach directeur van DRIFT en hoogleraar sociaal-economische transities aan de faculteit Sociale Wetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam

In het eerste seizoen van Het Nieuwe Nassen: de podcast sprak chef-kok Perry de Man met de koplopers uit de horeca en foodreatail: Bülent Sel van Zegro, Hans Baggerman van Schiecentrale events, Michael Schook van Heroine, Paul Sharo van Man Met Bril Koffie, Selma Seddik van Instock en Thomas Uljee van Eurobakker.

Ga naar naar de podcast.

GASTVRIJ ROTTERDAM

Het Nieuwe Nassen gaat naar horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. Drie dagen lang, op 19, 20 en 21 september, presenteert het Nieuwe Nassen zich als collectief, onder het motto “samenwerken maakt je sterker”. Met innovatieve voedselondernemers en boeren aangesloten bij Rotterdam de boer op! etaleren we Het Nieuwe Nassen en vullen we de gezamenlijke stands met de mooie producten van Alga.Farm, Falafval, Het Buijtenland van Rhoon, Bay Leaf Vegan Foods, De Krekerij, Hoeve Biesland, Heerlijk van Dichtbij en Rotterdam de boer op!.  

We bestieren drie dagen van 13.30 tot 15.30 uur de keuken van Dit Smaakt Naar Meer paviljoen met het Nieuwe Nassen kookprogramma. Natuurlijk is chefkok Perry de Man host van de show.  Elke dag is er een kookdemo door een chef met ingrediënten van Het Nieuwe Nassen en Verspilling is Verrukkelijk (onze buren) . Ook duiken we in de toekomst van je bord, en vertelt Perry over de Het Nieuwe Nassen Challenge: wat is het en hoe doe je mee? En we zetten een Nieuwe Nassen product in the spotlights.

NIEUWE NASSEN CHALLENGE

Het Nieuwe Nassen, de Challenge: Maak kans op exclusieve begeleiding t.w.v. max. €3900,-

Geld besparen met het terugdringen van voedselverspilling óf een aanpassing van je menukaart!

Ontdek hoe je impact kan maken met je menukaart en meld je nu aan voor Het Nieuwe Nassen Challenge! Rotterdamse restaurants maken kans op exclusieve begeleiding van Greendish en Orbisk voor een duurzamer voedselaanbod. Je kunt je kiezen uit twee Challenges:

  • Aan de slag met verspilling
  • Aan de slag met een gerecht op je kaart

Aan de slag met verspilling

In deze challenge krijg je inzicht hoeveel en welk voedsel er verspild wordt. Je krijgt een Orbisk voedselafval monitor in de keuken die het afval weegt en fotografeert. Hierdoor krijg je direct inzicht in hoeveel en welk voedsel er verspild wordt. Op basis daarvan geeft Orbisk advies om verbeteringen door te voeren waarmee je direct geld bespaart. Kortom, ontdek hoe duurzaamheid en winst hand in hand gaan.

Aan de slag met een gerecht op de kaart

In deze challenge wordt er gekeken hoe het er nu voor staat in je restaurant op het gebied van duurzaamheid & milieu-impact van de gerechten op je menukaart. Op basis daarvan transformeer je samen met Greendish één gerecht van je huidige menukaart tot een duurzamer, Nieuwe Nassen-proof gerecht, leer je op welke manieren je dit kunt communiceren naar je gast en hoe dit kan leiden tot een verhoogde gasttevredenheid. Ook laat Greendish je zien welke kostenbesparing en milieuwinst dit heeft opgeleverd. Kortom, ontdek hoe duurzaamheid en winst hand in hand gaan en je team meer kennis krijgt over gezonde & duurzame voeding.

 

Inschrijven

Wil jij met jouw restaurant kans maken op deze exclusieve begeleiding van Greendish? Schrijf je in via dit formulier!

MEER HULPMIDDELEN

1. Goodiebags & e-learning

Om de weg naar een digitaler, duurzamer en circulairder bedrijf te vergemakkelijken is er door MKB010>>Next een drietal goodiebags gemaakt. Je vindt hier tips en e-learnings om zelf mee aan de slag te gaan.


 2. The Sustainable Packaging Compass

Met het Compass kunnen bedrijven de duurzaamheid van een verpakking bepalen aan de hand van drie pijlers: recyclebaarheid, circulariteit en milieu-impact. Bovendien is het mogelijk om de huidige product-verpakkingscombinatie te vergelijken met andere alternatieven. Het Compass helpt bedrijven om hun koers te bepalen richting een circulaire economie.

MEET-UP

Op dinsdag 15 februari 2021 organiseerde BlueCity in het voormalige Tropicana zwembad een Meet-up waarin ondernemers werden geïnspireerd door projecten waar ze direct op kunnen aanhaken of die helpen bij het zetten van de eerste stappen om (meer) duurzame innovaties toe te passen. Met o.a. werksessies door toonaangevende ondernemers en een Rotterdamse tasting expo proeverijen namen we je mee in Het Nieuwe Nassen en wat dat voor jouw toko kan betekenen! Deze Meet-up organiseerde BlueCity in samenwerking met ‘Rotterdam de boer op!’.

Benieuwd hoe dat eruit zag? Bekijk de foto’s hieronder

IMPACT CAFÉS

Het Nieuwe Nassen: Impact cafés

Nieuwsgierig naar nog meer (financiële) kansen om duurzamer te ondernemen? Dan kun je vanaf november tot en met maart op elke tweede donderdag van de maand terecht bij het Impact Café. Tijdens de Impact Cafés gaan ondernemers, studenten en wetenschappers met elkaar in gesprek over issues die leven binnen de horeca en foodretail. 

Food waste: een gouden kans | op 11 november 2021

Een alternatieve menukaart | op 9 februari 2022

Slim en lokaal inkopen doen | op 24 maart 2022

De koffiebeker afvalberg | op 28 april 2022

De impact cafés worden in samenwerking met Hogeschool Rotterdam georganiseerd.

Het Nieuwe Nassen is partner van MKB010>>Next. MKB010>>Next is een programma van de gemeente Rotterdam. Het programma inspireert, informeert en stimuleert MKB’ers om digitaal, duurzaam en circulair te ondernemen.