HET NIEUWE NASSEN

Het Nieuwe Nassen

Welkom bij Het Nieuwe Nassen!

Met Het Nieuwe Nassen zet BlueCity sinds september 2021 duurzaam en circulair ondernemen op de kaart bij horeca- en foodretail-ondernemers in Rotterdam. Niet alleen maar lullen en complexe materie, maar met concreet handelingsperspectief. Aan het hoofd van de tafel zit Bekende Rotterdammer Perry de Man (bekend van 24kitchen, DE TOKO en ‘Een klootzak-proof kookboek’): autodidact kok die alles aanpakt om meer te leren. Samen met mede horeca en foodretail bazen zoals Michael Schook van Héroine, Tim van Koolwijk van Alga.farm en Pepijn Schmeink van Jack Bean en soil hero Jeroen Klompe duiken we in de wereld van plantaardig eten, lokale producten en afvalvrij koken. Trends van nu die je als ondernemer kan inzetten om je zaak toekomstbestendig te maken. Maar: waar moet je beginnen? In een reeks programma’s biedt Het Nieuwe Nassen praktisch handvatten om direct zelf mee aan de slag te gaan. 

Op donderdag 8 september is het tweede seizoen van Het Nieuwe Nassen Podcast gelanceerd. In dit seizoen schuift in elke aflevering een innovatieve voedselproducent en een Rotterdamse chef aan bij Per. Sinds november is een Verspillingsvrije Challenge van start gegaan bij tien Rotterdamse horecagelegenheden die zes maanden lang inzicht krijgen wat ze verspillen en daarmee uiteindelijk geld kunnen besparen. Op deze pagina lichten we het hele Het Nieuwe Nassen programma uit.

 

PODCAST

Het Nieuwe Nassen: de podcast

In het eerste seizoen van Het Nieuwe Nassen podcast sprak Perry de Man met de koplopers uit de markt om te inspireren wat er allemaal is en kan. In het tweede seizoen hebben we de Rotterdamse podcast praktischer gemaakt en brengen we vraag én aanbod bij elkaar aan tafel! Elke aflevering schuiven een innovatieve voedselproducent en een Rotterdamse chef aan bij Per. Een aantal Rotterdamse chefs die het Nieuwe Nassen op hun kaart hebben zoals Manuela Goncalves Tavares van Het Nieuwe Café en Jasper Koudijs van Bokaal delen hun ervaringen. Waar lopen ze tegenaan? Wat levert het hen op? Wat hebben ze bespaard? Dit zijn de afleveringen die het tweede seizoen op het menu staan:

01. Impact maken op je kaart, zo doe je dat
met chef-kok Jasper Koudijs van Bokaal en Lieke Sauer van Greendish
02. Algen in de keuken
met chef-kok Manuela Goncalves Tavares van Het Nieuwe Café en Tim van Koolwijk van Alga.farm
03. Elke vrijdag naar het Voedselbos
met Jord Coree van Rotonde en Max de Korte van het Voedselbos
04. Boekweit uit de polder
met Pepijn Schmeink van Jack Bean en soil hero en regeneratieve boer Jeroen Klompe
05. Food waste is verrukkelijk
met Robert Wittenberg van Dudok Horeca Groep en Ayuk Bakia van Falafval
06. Impact Nieuwe Nassen op de kaart
met Derk Loorbach directeur van DRIFT en hoogleraar sociaal-economische transities aan de faculteit Sociale Wetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam

In het eerste seizoen van Het Nieuwe Nassen: de podcast sprak chef-kok Perry de Man met de koplopers uit de horeca en foodreatail: Bülent Sel van Zegro, Hans Baggerman van Schiecentrale events, Michael Schook van Heroine, Paul Sharo van Man Met Bril Koffie, Selma Seddik van Instock en Thomas Uljee van Eurobakker.

Ga naar naar de podcast

NIEUWE NASSEN CHALLENGE

In mei 2022 gingen Het Nieuwe Café, Dudok Rotterdam, Dudok In Het Park, RDM Kantine, Wilskracht Bar en Keuken, De Gele Kanarie, Bokaal en The Slaak aan de slag met Het Nieuwe Nassen onder begeleiding van Greendish. Zij transformeerden één gerecht van hun menukaart om tot een duurzamere, gezondere Het Nieuwe Nassen variant. Lees hier de ervaringen van Chef-kok Manuela Goncalves Tavares van het Nieuwe Cafe, Brand Manager Robert Wittenberg van de Dudok Horeca Groep en Eigenaar Marco Bunk van Wilskracht Bar & Keuken

Van 1 november tot en met april 2023 doen tien restaurants mee aan de Verspillingsvrije Challenge: Aloha, Buiten Deli & Catering, Rotterdam, café Prêt à Boire, Hotel New York,  GaleriAAA, Restaurant Three, The Slaak Rotterdam, Trattoria Sophia en Vessel 11. Zes maanden lang staat er een Orbisk voedselmonitor in de keuken zodat de restaurants inzicht krijgen in wat ze verspillen. Tijdens deze periode krijgen ze praktische handvatten om deze verspilling te voorkomen want minder voedsel in de afvalbak, betekent ook kostenbesparing voor de ondernemers. Zeker met de oplopende voedselprijzen kan dat flink wat kosten besparen.  

Ook geld besparen met het terugdringen van voedselverspilling óf een aanpassing van je menukaart? Schrijf je in!

Ontdek ook hoe je impact kan maken met je menukaart en meld je aan voor Het Nieuwe Nassen Challenge. Elke seizoen gaan er Rotterdamse restaurants aan de slag. Schrijf je in via dit formulier! Zodra bekend is welke challenge ervan start gaat, ben jij als eerste op de hoogte. 

COLLECTIEF VAN VOEDSELONDERNEMERS

Onder het motto “samenwerken maakt je sterker” werken we in Het Nieuwe Nassen samen met meer dan dertig innovatieve voedselondernemers uit BlueCity en in Rotterdam en natuur inclusieve boeren aangesloten bij Rotterdam de boer op! Zo etaleren mooie, gezonde en duurzame producten waarmee je als chef direct aan de slag kunt.

Zo waren we met Alga.Farm, Falafval, Het Buijtenland van Rhoon, Bay Leaf Vegan Foods, De Krekerij, Hoeve Biesland, Heerlijk van Dichtbij en Rotterdam de boer op! aanwezig op de Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam in 2022 en bestierde Het Nieuwe Nassen drie dagen van 13.30 tot 15.30 uur de keuken van Dit Smaakt Naar Meer paviljoen met het Nieuwe Nassen kookprogramma. Natuurlijk was chefkok Perry de Man host van de show. 

DOE MEE EN SLUIT JE AAN

Ben jij ook een voedselondernemer met een gezond, innovatief en duurzaam aanbod of product voor horeca en wil je je aansluiten bij Het Nieuwe Nassen collectief? Meld je aan via dit formulier!

NIEUWE NASSEN DEAL OP DE KORTE LIJNBAAN

Vanaf 10 november staat de Korte Lijnbaan in Rotterdam een maand lang in het teken van Het Nieuwe Nassen. Vijf fastfoodzaken zijn onder begeleiding van Greendish de uitdaging aangegaan om een gerecht op de kaart duurzamer en gezonder te maken en deze in de spotlights te zetten. McDonald’s, Taco Bell, Donutella, Halal Fried Chicken en WAW Burger doen mee. Van 10 november tot en met 10 december zetten ze een gezonde variant van een bestaand gerecht op de kaart.

Het Nieuwe Nassen deal draagt bij aan dat iedereen de keuze heeft om een keer wat gezonder te eten of iets te kiezen wat een minder grote impact heeft op onze planeet en leefomgeving. Op 10 november was de kick-off bij Taco Bell in het bijzijn van Chef-kok en ambassadeur van Het Nieuwe Nassen Perry de Man.

 

MEET-UP

Op dinsdag 15 februari 2021 organiseerde BlueCity in het voormalige Tropicana zwembad een Meet-up waarin ondernemers werden geïnspireerd door projecten waar ze direct op kunnen aanhaken of die helpen bij het zetten van de eerste stappen om (meer) duurzame innovaties toe te passen. Met o.a. werksessies door toonaangevende ondernemers en een Rotterdamse tasting expo proeverijen namen we je mee in Het Nieuwe Nassen en wat dat voor jouw toko kan betekenen. Deze Meet-up organiseerde BlueCity in samenwerking met Rotterdam de boer op!.

Benieuwd hoe dat eruit zag? Bekijk de foto’s hieronder:

IMPACT CAFÉS

Het Nieuwe Nassen: Impact cafés

Het Nieuwe Nassen organiseerde tot nu toe vier Impact Cafés voor ondernemers die nog meer informatie wilden hebben over meer (financiële) kansen om duurzamer te ondernemen? Tijdens de Impact Cafés gingen ondernemers, studenten en wetenschappers met elkaar in gesprek over issues die leven binnen de horeca en foodretail. 

Food waste: een gouden kans | op 11 november 2021

Een alternatieve menukaart | op 9 februari 2022

Slim en lokaal inkopen doen | op 24 maart 2022

De koffiebeker afvalberg | op 28 april 2022

De Impact Cafés worden in samenwerking met Hogeschool Rotterdam georganiseerd.

Het Nieuwe Nassen is een programma van BlueCity Rotterdam in samenwerking met MKB010 Next, Rotterdam Circulair, Greendish, Rotterdam de boer op!, Orbisk en Koninklijke Horeca Afdeling Rotterdam.