HET NIEUWE NASSEN

Het Nieuwe Nassen

Zelden hebben horecaondernemers zo’n gekke plottwist voorgeschoteld gekregen als vorig jaar. Ook in 2021 vraagt de aanhoudende onzekerheid van ondernemers om snel te schakelen en mee te bewegen. Kortom: het is andere koek. Maar deze veranderingen bieden ook ruimte voor kansen. Kansen om in te spelen op nieuwe trends, te experimenteren en je zaak klaar te stomen voor de gast van morgen; of je nou net komt kijken of al 30 jaar je eigen toko runt. Het komende half jaar ontdekken we samen met ondernemers uit de Rotterdamse horeca en foodretail sector hoe Het Nieuwe Nassen er uit ziet: schuif je ook aan?

Aan het hoofd van de tafel zit Bekende Rotterdammer Perry de Man (bekend van 24kitchen, DE TOKO en ‘Een klootzak-proof kookboek’): autodidact kok die alles aanpakt om meer te leren. Samen met mede horeca en foodretail bazen zoals Michael Schook van Héroine, Bülent Sel van Zegro, en Paul Sharo van Man Met Bril Koffie duikt hij in de wereld van plantaardig eten, lokale producten en afvalvrij koken. Trends van nu die je als ondernemer kan inzetten om je zaak toekomstbestendig te maken. Maar: waar moet je beginnen? In een reeks programma’s (van podcast afleveringen, tot Meet-up en Impact Cafés) bieden we je praktisch handvatten om direct zelf mee aan de slag te gaan. Van aanpassingen aan je menu om nieuwe doelgroepen aan te spreken tot het verminderen van voedselverspilling om kosten te besparen.

 

IMPACT CAFÉS

Het Nieuwe Nassen: Impact cafés

Nieuwsgierig naar nog meer (financiële) kansen om duurzamer te ondernemen? Dan kun je vanaf november tot en met maart op elke tweede donderdag van de maand terecht bij het Impact Café. Tijdens de Impact Cafés gaan ondernemers, studenten en wetenschappers met elkaar in gesprek over issues die leven binnen de horeca en foodretail.

Food waste: een gouden kans | op 11 november

De koffiebeker afvalberg | op 13 januari

Een alternatieve menukaart | op 9 februari

Slim en lokaal inkopen doen | op 10 maart

De impact cafés worden in samenwerking met Hogeschool Rotterdam georganiseerd.

MEET-UP

Op dinsdag 15 februari (van 14.00 tot 18.00 uur) organiseert BlueCity in het voormalige Tropicana zwembad een Meet-up waarin ondernemers worden geïnspireerd door projecten waar ze direct op kunnen aanhaken of die helpen bij het zetten van de eerste stappen om (meer) duurzame innovaties toe te passen. Van talks en workshops door toonaangevende ondernemers tot proeverijen – en natuurlijk borrelen we op de toekomst.

Deze Meet-up organiseert BlueCity in samenwerking met ‘Rotterdam de boer op!’.

Meer informatie over de Meet-up

PODCAST

Het Nieuwe Nassen: de podcast

Goede voornemens in combinatie met meer aandacht voor duurzaamheid en een gezonde levensstijl door de pandemie, hebben ervoor gezorgd dat consumenten kritischer zijn gaan kijken naar wat er op hun bord ligt. Tegelijkertijd maken wet en regelgeving (bijv. het nieuwe verbod op wegwerpplastic zoals rietjes en roerstaafjes) verandering onontkoombaar. Hoe pas je je menukaart hier op aan? Wat zijn de mogelijkheden? En misschien wel het belangrijkst: hoe hou je het lekker én betaalbaar?

In Het Nieuwe Nassen: de podcast gaat Perry de Man in gesprek met Bülent Sel van Zegro, Hans Baggerman van Schiecentrale events, Michael Schook van Heroine, Paul Sharo van Man Met Bril Koffie, Selma Seddik van Instock en Thomas Uljee van Eurobakker. Als zij het kunnen, dan kan jij het ook!

Ga naar naar de podcast.

MEER HULPMIDDELEN

1. Goodiebags & e-learning

Om de weg naar een digitaler, duurzamer en circulairder bedrijf te vergemakkelijken is er door MKB010>>Next een drietal goodiebags gemaakt. Je vindt hier tips en e-learnings om zelf mee aan de slag te gaan.


 2. The Sustainable Packaging Compass

Met het Compass kunnen bedrijven de duurzaamheid van een verpakking bepalen aan de hand van drie pijlers: recyclebaarheid, circulariteit en milieu-impact. Bovendien is het mogelijk om de huidige product-verpakkingscombinatie te vergelijken met andere alternatieven. Het Compass helpt bedrijven om hun koers te bepalen richting een circulaire economie.

Het Nieuwe Nassen is partner van MKB010>>Next. MKB010>>Next is een programma van de gemeente Rotterdam. Het programma inspireert, informeert en stimuleert MKB’ers om digitaal, duurzaam en circulair te ondernemen.