Circular Challenge, New Materials, Ondernemen

In gesprek met onze partner Forbo: “We zijn volledig ondergedompeld in wat circulair denken en ontwikkelen is.”

Reststroom-Circular-Challenge-Forbo

Pionieren in het zwembad doen we niet alleen – alleen samen versnellen we de transitie naar een circulaire economie. Niet door te denken, maar vooral door te dóen. Daarom zetten we graag onze partners in het zonnetje, met deze keer Forbo Flooring Systems. In 2018 deden zij mee met de Circular Challenge met een reststroom linoleumvloeren.

Bedrijfsprofiel

Forbo Flooring Systems produceert en levert wereldwijd vloerbedekkingen voor de projecten- en de consumentenmarkt. Met een marktaandeel van 65% is Forbo de wereldleider in linoleum en dús in de positie een grote impact te maken in het realiseren van een circulaire keten. Wij spraken af met Bregje Smulders, international product manager linoleum bij Forbo Flooring Systems, om haar het hemd van het lijf te vragen over Forbo’s deelname aan de Circular Challenge in 2018 en de uitdagingen die daarbij kwamen kijken.

Kan je wat meer vertellen over de samenwerking tussen Forbo en BlueCity?

“Ik herinner mij nog goed dat ik aanwezig was bij een lezing in BlueCity tijdens de Week van de Circulaire Economie. Daar werd een oproep gedaan naar bedrijven die zouden willen meedoen aan de Circular Challenge. Toen viel bij mij het kwartje dat als je een organisatie wilt laten kennis maken met circulariteit, en hoe je daar over moet denken, zo’n challenge een hele illustratieve manier is om meerdere mensen binnen je organisatie er mee bekend te krijgen. Én er vervolgens ook nog iets uit te halen waar je als organisatie zelf mee aan de slag kan gaan. Dus besloten we te participeren in de Circular Challenge. Onder begeleiding van BlueCity is toen een super leuk en multidisciplinair team zes weken lang aan de slag gegaan met onze reststroom linoleumvloeren (onder de merknaam Marmoleum, red.).”

Deelnemers Circular Challenge

Wat heeft de samenwerking met BlueCity Forbo opgeleverd?

“Het studententeam wat voor ons was samengesteld heeft verschillende experimenten uitgeprobeerd met het linoleum en kwam op een gegeven moment met het idee om het materiaal te vermalen en daarna te persen in platen. Dit vonden we dusdanig interessant dat we hebben gevraagd of ze zich daarop wilden focussen. Uiteindelijk heeft dit zich gevormd tot het eindconcept wat uit de challenge kwam rollen. De design student in het team heeft toen ook nog een lamp met deze persplaten ontworpen om te laten zien dat je er daadwerkelijk iets mee kan maken dat visueel aantrekkelijk is. Maar, wat de challenge ons vooral heeft opgeleverd, is de bevinding dat de eigenschappen voor herverwerking van het vermaalde linoleum soortgelijk zijn aan hoe wij het originele materiaal in onze fabriek verwerken. We hebben daarom zelfs een van de jongens uit het studententeam een opdracht aangeboden naar aanleiding van de challenge. Hij is pakweg 9 maanden voor ons aan de slag gegaan met het verder ontwikkelen van het concept.”

Welke uitdagingen hadden jullie voorzien en wat was in werkelijkheid ingewikkeld?

“De grootste uitdaging bij het hergebruiken van linoleum is de staat waarin het materiaal verkeerd als je het uit een pand haalt. Vaak zijn er jarenlang laagjes opgesmeerd en aan de onderkant zitten ook lijm en betonresten – het is dus geen schoon materiaal wat je direct kan hergebruiken. Zoals we al een beetje hadden verwacht, was dit lastig voor het team. Een andere uitdaging was, en nog steeds is, het organiseren van een community of practice waarin we met verschillende partijen kunnen praten over het realiseren van een circulaire linoleum keten. Zes weken was daar eigenlijk een te korte periode voor.”

Bluecity-forbo-student

Een van de studenten, Jaromir, aan het werk.

Wat is Forbo’s volgende stap op het gebied van duurzaamheid en/of circulariteit?

“Waar we nu mee verder gaan is het creëren van die eerdergenoemde community of practice waarin we kunnen gaan praten over commerciële oplossingen. We willen het project voortzetten en op grote schaal economisch haalbaar maken. Daarnaast willen we richting onze klanten blijven vertellen wat we allemaal doen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. We merken dat dit niet alleen belangrijk is voor onze positionering, maar ook helpt in het triggeren en inspireren van andere organisaties om meer samen te werken in de keten. Verder zijn we, los van wat we bij BlueCity begonnen zijn, bezig met een zero waste missie.”

Zou je een samenwerking met BlueCity andere bedrijven aanraden?

“Zeker! De Circular Challenge heeft voor ons op meerdere vlakken dingen in beweging gezet. Afgezien van de fantastische bevindingen die we hebben opgedaan, hebben wij ook baat gehad bij het feit dat we zelf volledig zijn ondergedompeld in wat circulair denken en ontwikkelen is. Het interne team dat wij hadden samengesteld om het studententeam van de Circular Challenge te ondersteunen, heeft ontzettend veel kennis opgedaan en deze mee teruggenomen naar de organisatie. Dat is wel echt de beginfase geweest voor Forbo om de transitie naar een circulair business model op te nemen in de strategie. Kortom, als je nog niks met circulariteit doet, is het meedoen aan een Circular Challenge een hele goede opstap.”

De finale avond van de Circular Challenge

En tot slot: heb je tips voor andere bedrijven die circulair willen ondernemen?

“Begin al in een vroeg stadium met het opbouwen van een pool met mogelijke partners om mee samen te werken in de keten. Als ik er namelijk nu op terugkijk, is dat iets waar ik veel eerder mee begonnen zou zijn. Daarnaast zou ik ook adviseren om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk iets hebt om te laten zien; iets om over te praten. In ons geval zijn dat bijvoorbeeld Renoleum stalen. Je hebt namelijk voorbeelden nodig om andere te inspireren, ook om ze mee te krijgen in jouw verhaal en ambities.”

Forbo’s LiquidDesign in de circulaire FoodHub

BlueCity is niet alleen een werkplek voor circulaire bedrijven; ook de ruimte waarin die ondernemers werken, is circulair. In 2020 werd in het voormalige beautycentrum een circulaire FoodHub gerealiseerd. Een flinke uitdaging, o.a. omdat de afwerking van vloeren en wanden aan veel eisen moet voldoen zoals het makkelijk afneembaar zijn. Helaas zijn standaardcoatings super chemisch en hebben daarom een grote milieu-impact. Maar bij Forbo vonden we de oplossing! LiquidDesign is een soort vloeibaar linoleum, bestaande uit natuurlijke componenten als kurk, lijnolie en een biopolymeerbindmiddel. Deze natuurlijke grondstoffen zijn bovendien hernieuwbaar, dus milieuvriendelijk.

Met jouw organisatie aan de slag met de circulaire economie?

Sámen veranderen we de economie radicaal – van lineair naar circulair. Op zijn Rotterdams, door te doen, samen met ondernemers, intrapreneurs, innovators en high potentials. Hier ligt het begin van business development, circulair ondernemen en innovatie voor jouw organisatie. Meer weten? Lees meer over de Circular Challenge.