Ondernemen, Rond BlueCity

‘Waar we ons op richten is: hoe kunnen we iets wat waardeloos is, waarde geven’. – Interview met Hilde van Duijn en Remi Veldhoven van Eigendraads

BlueCity-Circulaire-Economie-2021april-3

Op 23 april overhandigden Hilde van Duijn en Remi Veldhoven van Eigendraads een T-shirt gemaakt van textiel dat is achtergelaten bij de Rotterdamse marathon aan wethouder Arno Bonte. Het tweetal is gevestigd in BlueCity en maakt zich hard voor een circulaire textielsector. Het marathon T-shirt is slechts het begin, als het aan Hilde en Remi ligt wordt Rotterdam de textiel recycling hub van Nederland!

BlueCity als matchmaker

Als Remi en Hilde elkaar leren kennen via BlueCity is het een match made in heaven. Ze zijn het erover eens: ‘we moeten meer waarde genereren voor al dat textiel dat er is’. Dit doen ze niet aan de voorkant van de keten, maar juist aan de achterkant: de kant van de sorteerder. Remi: ‘Tijdens mijn studie kwam ik bij een textiel afvalverwerker terecht. Daar zag ik alle gigantische bergen textiel en bedacht ik me dat ik daar niks nieuws meer aan wilde toevoegen. Ik wilde juist op zoek naar een oplossing’.

Ook Hilde beaamt dat toen ze erachter kwam dat de textiel problematiek was afgevallen in het plan van Rotterdam Circulair, ze zelf in actie wilde komen. ‘Op een vrijdagmiddag dacht ik “ik ga een beetje tegendraads en eigenwijs zijn” en heb ik een plan ingediend via CityLab010’. Met die financiering is Eigendraads ontstaan en een paar maanden later heeft Remi zich bij Hilde aangesloten.

Vrouwen met een missie

De visie waar Eigendraads mee is gestart en nog steeds naar streeft is duidelijk. Hilde: ‘waar we ons op richten is: hoe kunnen we iets wat waardeloos is, waarde geven’. Dit doet het duo vanuit hun educatieve en werk gerelateerde achtergrond, maar ook vanuit een persoonlijke missie. Remi: ‘ik vind dat we meer waarde moeten hechten aan ons textiel. We gebruiken het heel veel: je draagt het elke dag, je slaapt eronder, je hele huis hangt eigenlijk vol met textiel. Toch hebben we er weinig waardering voor’. Vooral over de ‘achterkant’ blijkt toch weinig bekend, zo vertelt Hilde. ‘Over de productiekant weet je dat als je iets koopt, de arbeidsomstandigheden misschien niet goed waren of dat je iets biologisch wilt kopen om je milieu-impact te beperken. Van de achterkant weten consumenten eigenlijk weinig, terwijl de klimaatimpact en arbeidsomstandigheden daar minstens zo schokkend zijn. Toch zijn grote merken daar niet zo mee bezig’.

Textielberg

Textielberg bij ReShare Barendrecht. Beeld door Ayla Lebbing

Textiel recycling hub in Rotterdam

Daar moet verandering in komen, onder andere door meer te recyclen, vindt Eigendraads. Rotterdam is de perfecte plek voor zo’n recycling hub, vertelt Remi: ‘door de haven is er veel import en export van afgedankt textiel, de textiel stromen komen hier als het ware samen’. Over de hele wereld zijn er al initiatieven te vinden die bezig zijn met chemische recycling van textiel. Remi en Hilde zien hierin echter nog ruimte om door te groeien en daar is een goede businesscase voor nodig om investeringen binnen te kunnen halen. Remi: ‘daar zagen we een kans om chemische recycling naar Rotterdam te halen, om het samen te brengen met de grote textiel stromen in de haven. Zo hopen we het afvoerputje van de textielketen te worden en het waardeloze textiel, dat nu niet verkocht kan worden op de tweedehandsmarkt of mechanisch te recyclen is, weer waarde te geven’.

BlueCity is voor Hilde en Remi de uitgelezen plek om te werken aan deze missie. Remi: ‘wij gaan voor een circulaire textielketen, dat past heel goed bij het gedachtegoed van BlueCity. Daarnaast zijn er misschien andere bedrijven waarmee we een connectie kunnen maken’. Ondanks dat het door corona moeilijk is geweest om in contact te komen met andere bedrijven in het pand, werkt Eigendraads wel samen met BlueCity zelf. Dit biedt hen een platform en een netwerk.

Voor verandering

Het doel van Eigendraads beschrijft Hilde als het verkennen van de haalbaarheid en impact van chemische textiel recycling in de regio Rotterdam. In samenwerking met overheden en private partijen willen ze aantonen dat deze businesscase kan werken. Daarnaast zetten ze ook in op bewustwording bij overheden, consumenten en bedrijven. Hilde: ‘bij de gemeente is dat nu deels gelukt, daarin hebben we de timing ook wel mee’. Zo deed Eigendraads bijvoorbeeld een quickscan van de werkkleding van gemeente Rotterdam en vertelde zij de gemeente wat er gebeurt met het textiel waar zij verantwoordelijk voor zijn.

Voor de businesscase kijkt Eigendraads naar de verschillende technologieën voor chemische recycling. Hilde: ‘we zijn niet getrouwd met een techniek; we redeneren juist vanuit de textielberg. Ze kijken wat het probleem is en welke technologie of technologieën dat zouden kunnen oplossen’. Dit jaar wilt Eigendraads met de gemeente Rotterdam, externe partijen en sorteerders uit de regio gaan verkennen welke technologie of combinatie aan technologieën wenselijk zijn voor de regio Rotterdam. Hilde: ‘Dit is eigenlijk een soort bidbook voor de regio, voor investeerders of recyclers om hier een faciliteit neer te gaan zetten’.

Het doel is dan ook om dit jaar zo’n  bidbook beschikbaar te kunnen stellen. Hierin wordt weergegeven welke reststromen er zijn en wat die kunnen doen voor een chemisch recyclebedrijf, maar ook hoe een businesscase eruit zou zien. Remi: ‘we willen in kaart brengen of het geld oplevert of juist geld kost als we op deze manier gaan recyclen. Maar bijvoorbeeld ook wat dit met de CO2 uitstoot zou doen’.

Interview Eigendraads

Het circulaire T-shirt, gedeeltelijk gemaakt uit de kleding die is achtergelaten bij de marathon van Rotterdam. Een belangrijke stap op weg naar een meer circulaire textielketen. Foto door Christian van de Kooy

Vele handen maken geen licht werk

Volgens Hilde is het essentieel dat dit onderzoek wordt gedaan door een onafhankelijke partij, die er verder geen voordeel uit haalt. ‘De gemeente is een belanghebbende, dat zou niet geloofwaardig zijn’. Daarom zet Eigendraads zich in als katalysator in dit hele proces en brengt alle partijen samen. Dat is nog niet zo makkelijk, omdat er veel partijen betrokken zijn, vertelt Remi. ‘De vraag is wie de probleemhouder is, wie gaat het oplossen en wie gaat er tijd en geld in investeren. Dat maakt het een uitdaging om alle partijen bij elkaar te brengen’.

Het T-shirt

Als eerste stap om de mogelijkheden te tonen voor chemische recycling van textiel heeft Eigendraads afgelopen jaar een T-shirt laten produceren dat gedeeltelijk bestaat uit textiel dat is achtergelaten bij de Rotterdamse marathon. Het is vooruitstrevend legt Hilde uit: ‘chemische recycling voor textiel dat geen waarde meer heeft, buiten katoen, bestaat nog nergens op schaal. Het is grappig om te zien dat Rotterdam wat dat betreft eigenlijk enorm voorloopt. Er is nog geen enkele stad die heeft geïnvesteerd in een pilot T-shirt dat is gemaakt van gerecycled textiel’.

Het T-shirt is een belangrijke stap in het proces naar een complete businesscase. Eind dit jaar hoopt Eigendraads een complete blueprint te hebben voor een bedrijf en daarmee genoeg investeerders binnen te halen om het volgend jaar echt op te gaan zetten. Zo hopen ze voor eens en voor altijd een waardevolle toekomst te bieden aan afgedankt textiel.

Ben je benieuwd geworden naar het T-shirt van Eigendraads en wil je het in levende lijve zien? Dat kan! Waag tijdens je volgende wandeling eens een bezoekje aan de BlueCity Expo. Gewoon voor het raam in ons pand aan Maasboulevard 100.