Circular Challenge, New Materials, Ondernemen

In gesprek met onze partner Sodexo: “Maak je duurzame dromen waar door wat vaker buiten de gebaande paden te treden.”

Amir_BlueCity

BlueCity is nergens zonder haar partners- het pad richting een circulaire economie bewandelen we immers niet alleen. Daarom lichten we in deze serie onze partners uit: waarin helpen we elkaar en wat voor moois vloeit daaruit voort. We bijten het spits af met Sodexo.

Over Sodexo

Sodexo is een multinational en verleent facilitaire diensten aan haar klanten- van catering en schoonmaak tot bedrijfskleding en technisch onderhoud. Met bijna een half miljoen medewerkers en locaties in 80 landen is Sodexo een giga speler, en dus een bedrijf met de mogelijkheid een mega impact te maken. Wij nodigden Amir Bercovitz, director business development bij Sodexo Benelux, uit in ons voormalig zwemparadijs en spraken over Sodexo’s deelname aan de Plastic Design Challenge en de weg naar een circulaire keten.

Kan je wat meer vertellen over de samenwerking tussen Sodexo en BlueCity?

(Sodexo’s Plastic Design Team)

“De samenwerking met BlueCity is ontstaan door onze duurzaamheidsambities en de zoektocht om hier concrete invulling aan te geven. Het onderwerp duurzaamheid is binnen Sodexo wereldwijd al lang een groot thema, maar hier in Nederland gaan de ontwikkelingen zoveel sneller dat we de afgelopen jaren extra gedreven zijn geweest. We beseften echter ook heel goed dat we dat niet op eigen houtje konden doen – om duurzaam te innoveren hebben we hulp nodig bij verschillende vraagstukken. Daarom hebben we in 2018 meegedaan aan de Plastic Design Challenge, waarbij een team young professionals aan de slag is gegaan met onze reststroom plastic en daar een nieuw product van heeft gemaakt.”

Wat heeft de samenwerking met BlueCity Sodexo opgeleverd?

“Heel concreet is er uit de Plastic Design Challenge een makkelijk, toegankelijk en circulair product gekomen: een dienblad gemaakt van plastic afval uit het pand van een van onze klanten. Met dit product hergebruiken we niet alleen ons plastic afval, maar het is ook een mooie, duurzame boodschap naar onze medewerkers en gasten. Twee jongens uit het Plastic Design Team zijn met het concept verder gegaan en zelfs een startup begonnen; Portray. Wij helpen hen hierbij en hebben een paar weken geleden de eerste batch dienbladen besteld en dat vinden we echt te gek! Maar de samenwerking heeft ons meer gebracht dan alleen maar dat eindproduct; namelijk inzicht en bewustzijn. Om het Plastic Design Team te helpen, hebben we alle plastic afvalsoorten binnen onze bedrijfsvoering in kaart gebracht. Dit heeft niet alleen voor bewustwording gezorgd, maar ook geleid tot gesprekken met onze leveranciers om acties tot vermindering in te zetten. Kortom, het proces naar duurzame innovatie was gewoon heel erg leerzaam.”

Welke uitdagingen hadden jullie voorzien en wat was in werkelijkheid ingewikkeld?

“Een innovatieproces meemaken laat zien hoe lastig sommige dingen kunnen zijn. Waar ons team tijdens de Plastic Design Challenge bijvoorbeeld tegenaan liep is wetgeving. Wij gingen de challenge in met het idee om van plastic voedselverpakkingen een product te maken wat weer gebruikt kan worden in onze bedrijfscatering, bijvoorbeeld om voedselverspilling tegen te gaan. Maar dat bleek lastig in verband met wetgeving omtrent hygiëne. We hadden van te voren al wel vermoedens dat het een struikelpunt kon zijn, maar uiteindelijk moesten we het hele plan toch omgooien. Dat laat maar weer zien dat een traject zoals de Plastic Design Challenge perfect is om dit soort dingen aan het licht te brengen.”

Wat is Sodexo’s volgende stap op het gebied van duurzaamheid en/of circulariteit?

(Portray dienblad)

“We werken toe naar een afvalvrije dienstverlening in 2025 om zo de keten te sluiten. Dat houdt in dat we ons afval reduceren en waar toch wat overblijft hoogwaardig te hergebruiken. Het is één van onze 5 ‘hotspots’ om ervoor te zorgen dat wij als Sodexo verantwoordelijkheid nemen voor het realiseren van een circulaire keten. Andere punten van aandacht zijn het maken van nieuwe, duurzame contractafspraken met zowel klanten als leveranciers, het betrekken en motiveren van onze medewerkers en gasten en natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven.”

Zou je een samenwerking met BlueCity andere bedrijven aanraden?

“Ja absoluut! Wij zien BlueCity als een onafhankelijke derde die ons kan helpen op verschillende vlakken. Bijvoorbeeld bij het vinden van startups om mee samen te werken – want dat kan nog best complex zijn. Er zijn zoveel startups met gave ideeën, dat een traject als de Plastic Design Challenge een uitgelezen manier is om in contact te komen met de meest passende en relevante partijen voor Sodexo. Daarnaast functioneert BlueCity als een facilitator, ze begeleiden het process van komen tot een duurzame innovatie van A tot Z.”

En tot slot: heb je tips voor andere bedrijven die circulair willen ondernemen?

“Om écht impact te maken, zet je de stap naar duurzame innovatie niet in je eentje maar samen met partners in de keten. Daarbij helpt het enorm om wat vaker buiten de gebaande paden te treden en te kijken naar partijen die in eerste instantie wat minder voor de hand liggen, een partij zoals BlueCity bijvoorbeeld. Daarnaast zou ik ook als tip willen meegeven aan bedrijven om transparant durven te zijn, zelfs naar je concurrenten toe. Als iedereen zijn kaarten tegen de borst houdt, staat dat duurzame innovatie in de weg, terwijl we samen juist een groter draagvlak kunnen creëren voor positieve verandering.”

Met jouw organisatie aan de slag met de circulaire economie?

De BlueCity Circular Challenge biedt gevestigde bedrijven, high potentials en young professionals de kans om kennis te maken met de circulaire economie van de toekomst door binnen zes weken, uit de reststromen van deelnemende bedrijven, een schaalbaar product te ontwikkelen. Deelnemers staan daarmee aan de wieg van kansrijke startups en veelbelovende innovaties.

> check de website en doe mee

 

Tekst: Manon Dijkhuizen, beeld: Sophie de Vos