Food for Thought

Krom, dik en lelijk? ThijsTea weet raad!

ThijsTea_uitgelicht

Het doel van ThijsTea? Voedselverspilling historie maken. Oprichter Thijs Afink ontwikkelde samen met Thomas Marcin – café-eigenaar en co-founder –  een ijsthee die volledig gemaakt wordt van fruit dat anders weggegooid zou worden. Het begon allemaal toen Thijs langs een Utrechtse fruitboer liep die al zijn aardbeien weg wilde gooien. Hij kocht alle aardbeien op – en dat was het begin van ThijsTea.

Die aardbeien waren het begin. Van gaandeweg kwam Thijs erachter dat er veel meer fruit werd weggegooid. Gewoon, omdat het krom, dik en lelijk is.

Acht olifanten aan aardbeien

Er wordt in Nederland ongeveer acht ton fruit per jaar weggegooid – even voor de duidelijkheid, dat zijn acht olifanten. Fruit dat niet voldoet aan de strenge eisen van supermarkteigenaren en consumenten wordt weggegooid, alleen maar omdat het niet mooi genoeg is. Doodzonde, want dat fruit is wél ontzettend vers – en lekker.

… en toen kwam Thijs

Al die verspilling… Thijs – die als chefkok veel te maken heeft met voedselverspilling – was het zat. Hij had weliswaar de aardbeien gered, maar hij  had nog geen doel voor de vruchten. Zijn vriend Thomas Marcin wilde al een aantal maanden een eigen ijsthee-merk beginnen. De mannen kwamen samen tot de conclusie dat er van aardbei een heerlijke ijsthee gemaakt kon worden. En zo gebeurde het ook…

De eerste batch van de ThijsTea werd gemaakt in de keuken van Thijs. Na weekenden, dagen en nachten ploeteren, bottelen en proeven hadden ze een smaak waar ze tevreden over waren. Thomas begon de ijsthee te verkopen in zijn eigen bedrijf (Café de Zaak, Utrecht). Het eerste kratje was snel uitverkocht en inmiddels wordt de thee met meer dan 7000 flesjes per maand en op honderd locaties verkocht. Onder andere in… BlueCity.

Bochtige citroen en rabarber met wintertenen

Om zoveel mogelijk fruit van de verspilling te redden, zijn Thijs en Thomas zijn niet alleen bezig met de smaken die ze in hun vaste assortiment hebben. Per seizoen komen er speciale smaken uit die gemaakt zijn van fruit dat op dat moment verspild worden. ‘s Winters kun je bijvoorbeeld ijsthee verwachten met stoofperen. En in de zomer komt Thijs’ eerste liefde terug: Aardbei-Rabarber & Zwarte thee.

Het gaat dus goed: Thijstea gaat inmiddels op ruim honderd plekken in Nederland over de toonbank. Maar om écht impact te kunnen maken, moet het bedrijf opschalen. Hoe groter de oplage, hoe meer fruit wordt gered – zo simpel is het.

Opschalen met crowdfunding

Om als bedrijf te kunnen groeien startte ThijsTea een crowdfunding campagne. En die lukte! Na het afsluiten van hun crowdfunding campagne hebben de mannen meer dan 100.000 euro verzameld. Daarmee kunnen ze 75,000 flesjes ThijsTea maken. Met die 75.000 flesjes redt ThijsTea bijna 5000 kilo fruit van de vuilnisbak. En hoe ThijsTea er gedronken wordt, hoe meer kilo dat wordt! Maak je geen zorgen; de Thijstea bevat veel minder suiker dan ‘normale’ ijsthee.

Meer weten over circulaire catering in BlueCity?

ThijsTea is een vast onderdeel van ons assortiment. Het past namelijk perfect bij onze visie: het sluiten van reststromen door afval als grondstof te gebruiken. Want voedsel produceren om vervolgens weg te gooien lijkt absurd – en is toch doodnormaal, zeker in de evenementenbranche.

Dat moet niet alleen anders, dat kán anders. BlueCity werkt daarom toe naar een circulaire catering en zero waste events.  Geen gewone bitterballen; wij maken ze van oesterzwammen en besparen daarmee 50 tot 90 liter water – per stuk. En ijsthee van gered fruit dus – gewoon, omdat dat kan.

>> lees meer over de circulaire catering in BlueCity