Food for Thought, Ondernemen

Magazine: New Economy – BlueCitizens van het eerste uur

ContentMagazine cover mockup

Alsjeblieft: het eerste contentmagazine van BlueCity. In deze serie magazines verzamelen we verhalen uit BlueCity. Want er gebeurt nogal wat in onze voorbeeldstad! First up? Onze serie over BlueCitizens van het eerste uur – stuk voor stuk ondernemers die in de new economy gedoken zijn. Op de valreep van de zomervakantie; duik nog even in je hangmat en lees!

Journalist Esther van Bezooijen interviewde deze realistische idealisten. Zij combineren hun droom met een ondernemende en daadkrachtige geest.

BlueCitizens aan het werk – en aan het woord

ContentMagazine cover mockup

In dit contentmagazine komen de volgende circulaire ondernemers aan het woord:

Okke van Beuge – Meubelmaker met een missie: Wist je dat het grootste bos van Rotterdam onder water staat? En dat die meerpalen na 10 jaar verbrand worden? Dat is niet alleen zonde, maar ook schadelijk. Okkehout maakt van lokaal afvalhout en oud ijzer liever meubels die levenslang meegaan. Goed voor mens en milieu – dat kan dus.

Marit Roosen – KEES maakt slow fashion statement met mode van ‘afval’: Om mooie kleding te maken heb je geen dure nieuwe stoffen nodig, dat bewijst KEES. Met afgedankte materialen maken zij prachtige kleding en accessoires. Concurreren met goedkope ‘fast fashion’ uit Bangladesh kunnen ze niet. Maar met hun ontwerpen maken ze wèl een statement tegen de wegwerpmaatschappij die soms zelfs mensen als afval behandelt.

Mark Slegers en Siemen Cox – ROTTER ZWAM Het gaat niet om ons, het gaat om de aardkloot: Aan een houten tafel in een kurkdroog bubbelbad schetst Siemen Cox zijn circulaire toekomstdroom: elke stad zijn eigen oesterzwammenkwekerij op het koffieafval van de stad, van Maastricht tot Groningen en zéker ook de landsgrenzen over.

Koen Meerkerk en Hugo de Boon – FRUIT LEATHER Er is geen betere tijd dan nu: De werkplek van de ondernemers achter FruitLeather Rotterdam staat vol ontwerpen van eigen hand. In het uiterste hoekje van de kelders in BlueCity maken ze plantaardig ‘leer’ van fruitoverschotten. Hun ideaal: met hun zelfontwikkelde fruitleer de grootste leverancier van plantaardig leer worden.

Tim van Koolwijk – SPIREAUX gezond, efficiënt én CO2 neutraal: Wist je dat voor de productie van één rundvleeshamburger 2500 liter water nodig is? Daarom is vlees-eten schadelijker voor het milieu dan vliegen. Spireaux kweekt verse spirulina bomvol gezonde eiwitten voor een fractie van de ecologische kosten. Lokaal, diervriendelijk én duurzaam eiwitten kweken – dat kan dus.

Realistische idealisten

Realistische idealisten die DOEN – dat is precies waar BlueCity voor staat: door lokale innovatieve ondernemers te versnellen, hen te verbinden met grote bedrijven en samen te werken met zakelijke partners in Living Labs, toont BlueCity op lokaal niveau dat het mogelijk is om te veranderen EN wat de tegenkrachten zijn. Dit geeft waardevolle inzichten over de problemen van de transitie op een grotere, (inter)nationale schaal. Zo helpt BlueCity de versnelling van de internationale transitie door lokaal ondernemerschap.

>> lees BlueCity’s eerste contentmagazine

Perfect leesvoer voor in de hangmat – maak er nog even gebruik van, dit laatste weekend van de zomervakantie.

 

COLOFON: Editor in Chief Editorial Diana van Ewijk | Feature Editor: Esther van Bezooijen | Assistant Features: Isabel Kaijen | Editor Photographer: Sophie de Vos