Online en hybride events – het is een trend die door de lockdown begin 2020 in een stroomversnelling geraakt is. Terecht: met een online of hybride event kun je een enorm publiek bereiken en aan je bedrijf binden. Maar hoe pak je dat aan? BlueCity denkt graag mee én organiseert desgewenst het hele event.
In BlueCity hebben we ervaring met zowel online als hybride events en verzorgen wij graag het gehele pakket. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de programmering, de techniek inclusief streaming, de communicatie en natuurlijk de locatie, inclusief catering, zelf. En omdat BlueCity over een breed (nationaal) netwerk beschikt, kunnen onze programmamakers de juiste mensen voor het event vinden.
Wat zijn online en hybride events precies?
Een online event is een event dat online plaatsvindt. Een goed voorbeeld is Studio Circulair, dat BlueCity ontwikkelde in opdracht van de gemeente Rotterdam. Studio Circulair is een serie online talkshows, waarin de presentator en gasten fysiek aanwezig zijn, reportages online worden vertoond en het publiek vanuit hun eigen huiskamer deelnam. Door live vragen te stellen, via social media en website, is interactie gegarandeerd én bereikt de gemeente Rotterdam veel meer mensen dan zij met een offline talkshow kan bereiken.
Een hybride evenement is een combinatie van een off- en online evenement, waarbij een gedeelte van het publiek in de zaal aanwezig is en een groter gedeelte vanuit huis deelneemt. Een goed voorbeeld daarvan is het Rotterdams Ondernemersontbijt, dat haar eerste post-lockdown ontbijt organiseerde in BlueCity. Normaliter komen daar 300 ondernemers op af, in de anderhalvemeterrealiteit waren dat er 100. Het ontbijt vond plaats in de Dome, op vloer van het voormalig golfslagbad, en de sprekers, waaronder burgemeester Aboutaleb, werden live gestreamd naar een grote publiek dat het vanaf afstand volgde.
Krachtig communicatiemiddel door interactie

Offline kunnen, ook post-COVID19, hoe dan ook slechts een beperkt aantal mensen aanwezig zijn; online kun je zoveel mensen bereiken als je maar wil. Dat biedt kansen. Met een hybride event is interactie, één van de belangrijkste elementen van een live event, ook online mogelijk. Je bent niet alleen informatie aan het zenden, zoals bij een livestream – je betrekt tijdens een hybride event je publiek bij je programma.
Internationaal publiek en sprekers

Daarnaast is het overbrengen van je boodschap met een online event niet meer plaatsgebonden. Huiskamers over de hele wereld zijn ineens dichtbij – en datzelfde geldt voor klaslokalen, vergaderzalen en bedrijven. Door te denken buiten de grenzen van de locatie bereik je niet alleen een groter publiek; je kunt ook sprekers van over de hele wereld voor de camera zetten – zonder meerkosten.
Kwalitatieve content
Een extra voordeel van een online event: je kunt het event opnemen, waardoor je de informatie blijvend kunt inzetten om, later in het jaar, meer mensen te bereiken. Zo kun je één event op meerdere manieren inzetten om mensen aan je bedrijf te binden.
Hoe organiseer je een hybride event?
1. Een hybride programma (middag of dag, in combinatie met streaming):
- • Van een paar genodigden tot een evenement waar max. 100 bezoekers aanwezig zijn, en waarvan het programma online te volgen is, waardoor je er meer mensen mee bereikt.
- • Door ons bedacht en in elkaar gezet, aansluitend op het thema en de wensen van de klant.
- • Kosten: op aanvraag, afhankelijk van de precieze tijden en wensen.
Tip: Dit is ook goed te combineren met een online opvolging na bijvoorbeeld 3 maanden.
2. Een online event van 2,5 uur (in de ochtend of de middag):
- • Een event dat volledig online, vanuit de studio in BlueCity, plaatsvindt.
- • Door ons bedacht en in elkaar gezet, aansluitend op het thema en de wensen van de klant.
- • Verschillende sprekers, in overleg te bepalen.
- • In de ochtend of middag.
- • Inclusief alle benodigde apparatuur, technici en streaming.
- • Inclusief programmamaker en productiemanager op de dag zelf.
- • Kosten: rond de 9000 euro, exclusief btw.
3. Een serie online programma’s:
- • Door ons bedacht en in elkaar gezet, aansluitend op het thema en de wensen van de klant
- • Verschillende sprekers, in overleg te bepalen
- • Inclusief alle benodigde apparatuur, technici en streaming
- • Inclusief programmamaker en productiemanager op de dag zelf
-
• Kosten: rond de 4500 euro, exclusief btw, per keer
De voordelen van een aantal korte en kleine events versus één groot event? Je bereikt er meer mensen mee. Immers:
- • Iedereen kan wel een half uur vrij maken
- • Een kort event kan makkelijker vanaf elke plek gevolgd worden dan een langerdurend event
Daarnaast beklijft een serie korte events beter dan een eenmalig event, omdat je na een aantal weken opvolgt.
Benieuwd naar hoe je een online, hybride event voor jouw bedrijf inzet?
Vraag ons naar de mogelijkheden via events@bluecity.nl of 010 – 307 22 47.
Benieuwd naar de offline ruimte? Check de mogelijkheden in coronatijd.