Het Nieuwe Nassen: de podcast

Het Nieuwe Nassen: de podcast

Of het je nou begint te duizelen of juist te kriebelen: de haver latte en bamboe rietjes are here to stay. Goede voornemens in combinatie met meer aandacht voor duurzaamheid en een gezonde levensstijl door de pandemie, hebben ervoor gezorgd dat consumenten kritischer zijn gaan kijken naar wat er op hun bord ligt. Tegelijkertijd maken wet en regelgeving (bijv. het nieuwe verbod op wegwerpplastic zoals rietjes en roerstaafjes) verandering onontkoombaar. Wat betekent dit voor ondernemers in de horeca en food retail? En nog belangrijker: waar liggen de kansen?

In de podcast serie Het Nieuwe Nassen gaat Rotterdamse kok Perry de Man in gesprek met horeca en foodretail bazen over het runnen van een toko die klaar is voor de toekomst. Van meer plantaardige gerechten op je menu om nieuwe doelgroepen aan te spreken tot het verminderen van voedselverspilling om kosten te besparen. In de podcast bieden de nieuwe garde én doorgewinterde ervaringsdeskundigen je praktische handvatten om direct zelf mee aan de slag te gaan.

Afleveringen

00. Gezond de crisis uit – met Perry de Man, Marco Bunk en Kelly Leeuwis

Perry de Man gaat in gesprek met Marco Bunk, woordvoerder van Koninklijke Horeca afdeling Rotterdam en horeca-ondernemer, over veerkracht en creativiteit in de Rotterdamse horeca. Liggen er kansen om horecaconcepten duurzaam te veranderen? Marco Bunk is eigenaar van eetcafé Wilskracht en tijdens Corona franchisenemer geworden van de eerste Sugo to go in Prins Alexander. Hoe gaat het nu hem en met de horeca in Rotterdam? Ook Kelly Leeuwis, ondernemer en projectmanager van Het Nieuwe Nassen, schuift aan om te vertellen waarom Het Nieuwe Nassen juist nú zo relevant is.

01. Met de seizoenen mee koken – met Michael Schook

Van bakken en braden tot roken en stomen – oh, en vergeet poffen, drogen en fermenteren niet! Michael Schook, mede-eigenaar en chef-kok van restaurant en bar Héroine in Rotterdam, is niet bang om te experimenteren. In deze aflevering heeft hij het met Perry over hoe je innovatief met ingrediënten om kan gaan. Wat zijn de mogelijkheden? En misschien wel het belangrijkst: hoe hou je het lekker én betaalbaar?

02. Koken van schil tot pit – met Selma Seddik

Steeds meer restaurants richten hun keukens zero waste in waarbij er wordt gestreefd naar het produceren van zo min mogelijk (en het liefst helemaal geen) afval. Dat is niet alleen duurzaam, het bespaard ook kosten. Maar hoe pak je dat aan? Perry praat er over met Selma Seddik, mede-oprichter van InstockMarket: groothandel in geredde producten. 

03. Mag het een onsje minder zijn? – met Hans Baggerman

Self-proclaimed ‘cateraartje’ Hans Baggerman van Schiecentrale Events is ondernemer in Rotterdam en bekend van o.a. het Drijvend Paviljoen, de Van Nelle Fabriek en de Schiecentrale. Met deze doorgewinterde ondernemer in de gastvrijheid onderzoekt Perry hoe je slim om kan gaan met het eten dat je serveert, zonder de klant teleurstellen. Want: minder voedselverspilling is goed voor de portemonnee én de wereld. Maar hoe bepaal je de grote van je porties? Of hoe bouw je een buffet met minder eten op zonder dat deze er ‘leeg’ uit ziet?

04. (G)oud brood op de plank – met Thomas Uljee

Wat gebeurt er met brood dat op de plank blijft liggen? Ondanks de uitstekende kwaliteit, wordt het bij de meeste bakkers vernietigd. In 2007 richtte Thomas Uljee daarom Eurobakkers op: een bakker aan de Middellandsstraat waar producten die overblijven uit de winkels van Meesterbakker Uljee, tegen minimumprijzen worden verkocht. Niet alleen duurzaam, maar zo zorgt hij er ook voor dat ambachtelijk brood voor iedereen beschikbaar wordt. Met Perry blikt hij terug op hoe hij zijn bedrijf opnieuw heeft uitgevonden en wat dat hem heeft opgeleverd (hint: heel veel moois). 

05. Trends & een duurzaam assortiment – met Bülent Sel

In deze aflevering gaat Perry in gesprek met de directeur van het familiebedrijf dat bij elke Rotterdamse horeca-ondernemer op de stoep staat: groothandel Zegro. Bülent Sel neemt ons mee in zijn visie over hoe je op een slimmere, schonere en betere manier producten kan bezorgen bij je klanten. Ook deelt hij hoe trends op het gebied van duurzaamheid het assortiment van Zegro beïnvloeden – van vleesvervangers tot biologisch afbreekbare verpakkingen. Hoe zien we dat terug op de menukaart?

06. Takeaway is here to stay – met Paul Sharo

In de laatste aflevering van Het Nieuwe Nassen doet Perry een bakkie met Paul Sharo, oprichter van Man met Bril Koffie; koffiebar, branderij en leverancier. Zijn specialiteit is, surprise surprise, koffie. Een product dat steeds vaker on the go wordt genuttigd. Hoe heeft hij met zijn bedrijf ingespeeld op deze trend? En welke afweging maak je bij het kiezen voor wegwerpbekers of het aanbieden van een herbruikbare variant?

Over Perry de Man

Perry de Man is naast eigenaar van DE TOKO in Rotterdam en tv-kok bij 24Kitchen al jaren lang een Bekende Rotterdammer. Daarnaast publiceerde hij recent met mede-chef Job Pattinasarany ‘een klootzak-proof kookboek’ en won hij met duurzame food startup FALAFVAL de publieksprijs van de ASN Bank Wereldprijs. Speciaal voor Het Nieuwe Nassen ruilde hij de keuken in voor een opnamestudio: deze autodidact kok pakt namelijk elke kans aan om nieuwe dingen te leren.

Het Nieuwe Nassen is partner van MKB010>>Next. MKB010>>Next is een programma van de gemeente Rotterdam. Het programma inspireert, informeert en stimuleert MKB’ers om digitaal, duurzaam en circulair te ondernemen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en ontvang updates uit onze circulaire voorbeeldstad!