Hotel Neutraal

Lokaal is het sleutelwoord van Supernova Hotel

28.03.23

In de dieprode vergaderruimte van Supernova spraken wij Glenn Severin en Jan-Maarten de Reus over hun deelname aan Hotel Neutraal. Hotel Neutraal is een gezamenlijk project waarin zestien Rotterdamse hotels in samenwerking met BlueCity, Green Leisure Group, Rotterdam Partners en de Gemeente Rotterdam stappen zetten naar een circulaire Rotterdamse hotelbranche. Voor Supernova draaien deze stappen vooral om lokaliteit en samenwerking. Na een nulmeting waarin duidelijk is gemaakt waar de hotels nu staan, is het tijd voor fase twee: de handen uit de mouwen steken en actie ondernemen voor een duurzame toekomst.

Supernova Hotel

Supernova opende haar deuren net voordat de Covid epidemie uitbrak. Niet een heel goede periode om te beginnen, maar Glenn ziet de positieve kant: “Een voordeel: het pand is goed geconserveerd gebleven, heel duurzaam,” grapt hij. Gelukkig is het hotel inmiddels vol in gebruik. Glenn en Jan-Maarten begonnen hun carrière met “hotel spelen door de hele stad.” Ze boden een dienst aan voor mensen die hun huis verhuren, doordat ze bijvoorbeeld lang op reis zijn. “We reden op scooters de hele stad door met wasgoed en schoonmaakspullen, tot de ambitie ontstond om alles op één plek te doen,” legt Jan-Maarten uit. Glenn vult aan: “We zijn daarna op zoek gegaan naar iets anders, vastigheid. Uiteindelijk kreeg dit de vorm van een hotel waarvan we een concept kunnen maken en waarin we onze creativiteit kwijt kunnen.” Samen met investeerders, die het pand al hadden gekocht, groeide het idee uit tot een boutique hotel met 38 kamers.

Hotel Neutraal

Om hotels aan boord te krijgen bij Hotel Neutraal vroeg BlueCity de Rotterdamse Hotel Combinatie te helpen bij de werving. Op deze manier zijn Glenn en Jan-Maarten dan ook terecht gekomen bij Hotel Neutraal. Voor hun deelname aan Hotel Neutraal hebben Glenn en Jan-Maarten al enkele duurzame stappen gezet. Zo hebben ze bewust gekozen voor grote zeepdispensers die langer meegaan en heeft bijna elke kamer vintage meubels die van Marktplaats zijn gevist. “Dingen als voedselverspilling kunnen dan gewoon echt niet. Vandaar dat we ook mee doen aan Too Good To Go. Wat er daarna nog overblijft, eet het personeel vaak als lunch op.” Too Good To Go is een app waarin overgebleven voedsel goedkoop kan worden verkocht aan de consument. Doordat Supernova deze app gebruikt, is de hoeveelheid voedsel dat wordt weggegooid minimaal. 

Uit de nulmeting kwamen verschillende dingen naar voren waar Supernova stappen in zou kunnen zetten. Van zonnepanelen op het dak tot het apart inzamelen van koffiedrab. Het zijn vooral de kleine, makkelijk toepasbare quick wins die uit de eerste scan kwamen en waar Supernova mee aan de slag wil gaan. “Ik vind het bijvoorbeeld gewoon zonde om plastic weg te gooien in een normale afvalbak. Als je een paar extra bakken hebt waarin je kunt scheiden en iemand daar wat mee kan, dan is het gewoon simpel, behapbaar en concreet. Het heeft direct resultaat en daar houden we van.” 

Lokaal is de visie

Lokale producten en duurzame samenwerkingen. Dat is waar de grootste focus op het moment ligt voor Supernova. Supernova vind het steunen van de lokale economie erg belangrijk. Een insteek die zowel aansluit bij de blauwe economie visie van BlueCity, als bij Supernova’s persoonlijke filosofie. “Waarom zou je iets van ver weg halen, als het van dichtbij kan komen. Het past gewoon bij ons concept waarbij het draait om het dichtbij halen van producten uit Rotterdam,” legt Jan-Maarten uit. Dit lokale komt overal terug in het hotel. Van de rotterzwam bitterballen op de menukaart tot de foto’s uit het Nederlands Fotomuseum aan de muur. “We willen een verlengstuk zijn van de stad. Dat je echt merkt: ik ben in Rotterdam. Dit komt naar voren door middel van de samenwerkingen die we aangaan, de producten die we gebruiken en de kunst die aan de muur hangt. Ook komt het terug in de kleuren van het hotel die gebaseerd zijn op het colour blocking van de Kruiskade, en de donkerrode gangen zijn een knipoog naar de seksclubs die vroeger in deze buurt te vinden waren. Het ademt Rotterdam van binnen.” Om Rotterdam optimaal te kunnen beleven en ontdekken worden er aan de gasten gratis fietsen aangeboden. Ze bieden zo een duurzame manier om Rotterdam van dichtbij te ontdekken.

Foto: Jacqueline Fuijkschot

“Vooral dingen die te maken hebben met het lokale milieu vinden we belangrijk en wat we kunnen doen, dat doen we.” Zo steunen ze lokale ondernemers door hun producten aan te bieden in een klein winkeltje in het hotel, bijvoorbeeld de Rotterdamse tasjes van Susan Bijl, en zijn enkele meubels, waaronder de bedden, gemaakt door een Rotterdamse meubelmaker. Ook de chef, waar ze vier dagen per week mee samenwerken, werkt met lokale producten. “Hij probeert alles uit Nederland te halen. 80% komt uit Nederland en zo’n 20% uit Europa.” Zo stonden er afgelopen week bijvoorbeeld ganzen op het menu die in de Krimpenerwaard zijn afgeschoten om de overpopulatie tegen te gaan.

Foto: Jacqueline Fuijkschot
Kracht van het samenwerken

Naast het lokale staat samenwerken hoog in het vaandel bij Supernova. Ze werken op verschillende vlakken samen met (lokale) ondernemers en organisaties en dragen hiermee bij aan sociale duurzaamheid en stimuleren de culturele ontwikkeling. Dit valt goed samen met één van de duurzame thema’s binnen Hotel Neutraal: sociaal ondernemerschap. “Op sociaal vlak werken we samen met Pameijer. Zo komt iemand met een beperking bijvoorbeeld twee keer per week onze fietsen onderhouden. Dat is echt zijn taak.” Andere mensen van Pameijer helpen zo nu en dan mee in de grote tuin die bij het hotel hoort. Tijdens de lockdowns werkten ze samen met verschillende Rotterdamse restaurants, zoals Heroïne, De Matroos en het Meisje en Mevrouw Meijer. “We werkten samen met verschillende restaurants omdat deze niet open mochten, maar roomservice wel mocht. We hebben alle partijen bij elkaar gebracht zodat iedereen toch wat kon doen.” legt Jan-Maarten uit. Vanuit de tuinkamers kijken bezoekers naar een kunstwerk van kunstenaar Iwan Smit. Deze had geen vaste stek meer en dreigde daardoor op de afvalstort te belanden. Gelukkig zorgde de goede band tussen het hotel en de kunstenaar ervoor dat het hotel het beeld adopteerde. Nu staat het in de tuin van Supernova, waar het een mooie plek heeft tussen de groene beplanting.”

De toekomst

De grootste focus van Supernova ligt dus bij lokaliteit en in samenwerkingen. Voor nu focussen ze op de quick wins met snelle resultaten. “Je moet ook naar de kostenkant kijken, sowieso als je in corona tijd bent begonnen. Kleine quick wins willen we graag, de grotere kostenplaatjes, zoals een groen dak bijvoorbeeld, zijn voor de lange termijn.” Zo hebben ze naast de reeds genomen maatregelen de ambitie om regentonnen te plaatsen voor het opvangen van water voor de bewatering van de tuin, hebben ze contact over het gescheiden ophalen van het afval en is de vergroening van de tuin met wellicht de komst van een wormenhotel een doorlopend project. Maar op de lange termijn staat er toch zeker een groen dak op de planning. Samen met andere hotels van Hotel Neutraal gaan ze onderzoeken hoe dit doel gerealiseerd kan worden.

Voor meer informatie over het programma Hotel Neutraal klik hier.

Tekst

Noale van der Horst

Fotografie

Jacqueline Fuijkschot